OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
Institutionen för farkost och flyg är en del av skolan för teknikvetenskap.
Vi finns på Teknikringen 8 i hjärtat av KTH Campus vid Valhallavägen. Vår forskning är inriktad mot farkoster och fordon samt system kring farkoster och innefattar allt från undervattensteknik till rymd. Våra forskningsgrupper är; ljud och vibrationer, lättkonstruktioner, fordonsdynamik, flygdynamik, aerodynamik, järnvägsteknik, marina system och rymdteknik. Forskningen vi bedriver är ofta en kombination av teoretiska studier, numerisk modellering och experimentell teknik. Under de senaste åren har vår forskning inriktats mer och mer mot multi-disciplinära problemställningar ofta i samverkan med andra forskningsgrupper vid KTH eller i internationella sammanhang. Miljön vid institutionen är internationell med studenter och lärare från många länder och kulturer. Den aktuella tjänsten kommer att vara baserad inom forskargruppen Lättkonstruktioner.
Avdelningen för Lättkonstruktioner bedriver forskning inom lätta material och lätta konstruktioner. En stor del av verksamheten är inriktad på kompositmaterial och sandwichkonstruktioner. Detta område innehåller bl.a. materialteknik, tillverkningsteknik, designmetoder, provning, och multi-disciplinär designoptimering.
Arbetsuppgifter
Kolfiberarmerade polymerer (Carbon fibre reinforced polymers, CFRP) är mångsidiga material. Vår grundläggande idé är att använda kolfibrer för att bära mekaniska laster och som elektroder i ett strukturellt batteri, och att använda en litiumjonledande polymerelektrolytmatris för mekanisk överföring av last mellan fibrer, för litiumjontransport och för elektrisk isolering mellan elektroderna. Kolfibrer är speciellt lämpliga för denna typ av multifunktionell användning eftersom grafitiserat kol ofta används både i högpresterande kolfibrer och i elektroder, de senare för dess förmåga att interkalera litium. Strukturella batteriers multifunktionella möjligheter förväntas ge betydande besparingar i systemets totala massa och volym. Tillvägagångssättet är dock relativt nytt och står inför betydande utmaningar avseende teknik, design, material och tillämpningar. Hittills har vår forskning fokuserat på två av dessa utmaningar, användningen av kommersiella kolfibrer som negativ batterielektrod och användning av fasta polymerelektrolyter som matrismaterial. För utveckling av detta nya multifunktionella material har en tvärvetenskaplig grupp av forskare som kombinerar kompetens inom elektrokemi, polymerteknologi, kompositmaterial, fysik och mekanik etablerats under de senaste åren.
Det här doktorandprojektet kommer dock att fokusera på utveckling, provning och design av andra funktionaliteter som kan utnyttjas i ett strukturellt batteri; sensorer, aktuatorer och energiomvandlare och framförallt på det senare, möjligheten att använda kolfiber i elektrokemisk cell för att omvandla mekaniskt arbete till elektrokemiskt lagrad elektrisk energi. Allt detta kommer att ske i samverkan med andra doktorander och ett flertal handledare.
Doktorandprojektet är delat mellan forskargrupperna i Lättkonstruktioner (SCI) och Tillämpad Elektrokemi (CHE). Det är också starkt kopplat till andra doktorandprojekt inom både CHE.- och SCI-skolan, och doktoranden kommer att arbeta intimt tillsammans med dem och med de inblandade handledarna som ett stort projektteam. Samtliga doktorander förväntas lära sig varandras discipliner och arbeta både teoretiskt och experimentellt tillsammans.
Kvalifikationer
Lämplig bakgrund för denna tjänst är civilingenjörsexamen inom teknisk fysik, farkostteknik, kemiteknik, maskinteknik eller motsvarande. Då projektet är starkt multidisciplinärt är en bred teknisk bakgrund en merit. Vidare är det också meriterande att kunna uttrycka sig väl på svenska och engelska i tal och skrift.
Vi söker kandidater som är motiverade för vetenskaplig forskning, som har väl utvecklade analytisk och problemlösningsförmåga och som också har ett genuint intresse och nyfikenhet för multidisciplinära problem i kontexten energisnål och hållbar samhällsutveckling.
KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Ansökan ska innefatta följande handlingar i PDF-format. Ej zip filer:
- Försättsblad enligt förlaga som laddas ner här:
https://www.dropbox.com/s/826al9135dqjvev/CoversheetPhD.doc?dl=0
- CV (max 2 sidor) med information om utbildning, relevanta akademiska erfarenheter och arbetslivserfarenheter
- Ansökningsbrev (max 1 sida)
- Betygsavskrift från högskola/universitet
- Exempel på teknisk skriftlig framställning, t ex examensarbete, teknisk rapport eller vetenskaplig artikel
Övrigt
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Univ. lektor Michael Fokine
e-post: mf@laserphysics.kth.se
Prof. Fredrik Laurell
e-post: fl@laserphysics.kth.se
Professor Luca Brandt
E-post: luca@mech.kth.se
Prof. Dan Henningson,
Tel: 08-790 9004, E-post: henning@kth.se
Shervin Bagheri, Universitetslektor
Tel: 08-790 6770, E-post: shervin@mech.kth.se
Professor Per-Lennart Osk Larsson
Telefon: 08-790 7540, E-post: plla@kth.se
Dr Magnus Burman
Tel: 070-549 6450, e-post: mburman@kth.se
Dr Karl Garme
Tel: 070-397 1717, e-post: garme@kth.se
Bengt Lund-Jensen, professor
tel: 08-5537 8179, e-post: blj@kth.se
Fredrik Laurell, professor
tel: 08-553 78153, e-post: flaurell@kth.se