OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER Med placering vid sektionen för datavetenskap och kommunikation i Ronneby t o m 2010-06-30. Fr. o. m. 2010-07-01 med placering i Karlskrona. Ref.nr 09475 Spel och spelforskning på Blekinge Tekniska Högskola (BTH) Digitala spel är interaktiva simulerings-, visualiserings- och sonifikationssystem som möjliggör användarerfarenheter som genomsyras av principer från spel, skildring (berättar) och/eller simuleringsdesign. Specifika spel kan lägga tonvikt på dessa olika element till olika grad beroende på syfte för underhållning eller för andra funktioner såsom utbildning, diagnos, analys, terapi, verksamhetsoperationer etc. Spel som är utvecklade för syften som inte är enkom för underhållningsändamål går ofta under beteckningen serious games. Forskningsgruppen som arbetar i "Game Systems and Interaction research Laboratory" (Gsil) vid Blekinge Tekniska Högskola (BTH) i Ronneby specialiserar sig på systematiska studier av gameplay och mediaupplevelse, de kognitiva och emotionella effekterna av att spela och på spelare, spel- och digitalmedia systemdesign och utveckling och spel och digitalmedia interaktionskoncept, system och teknologier. De primära teoretiska grunderna av forskningen är i kognitionsvetenskap med en stark betoning på kognitiv arkitektur, kognitiva beslutsprocesser, kognitiv modellering och interaktionen mellan kognitiva processer och verksamma (tex emotionella) processer och stadier. Gsil är utrustad med ett eyetracker-system och psykofysiologisk mätningsutrustning för detaljerade studier av spelinteraktion (se http://gamescience.bth.se/ för mer information). KVALIFIKATIONER Beskrivning av doktorandtjänsterna Upp till tre doktorandanställningar är för närvarande lediga i laboratoriet för att arbeta i ett nytt EU-finansierat forskningsprojekt om Serious Games för kompetens- och expertis- utveckling. Forskningen som ingår i doktorandanställningarna innehåller: . Förståelse av kognitiva teorier för kompetens- och expertisutveckling . Kognitiva, psykologiska och/eller psykofysiologiska undersökningar av dator gameplay och beslutsfattning i applikationsdomän(er) . Undersökning, utvärdering och användning av verktyg och plattformar för spel och digital media systemutveckling och implementering . Öka förståelsen av specifika kompetens- och expertiskrav i ett eller flera av följande fält: individuell finansiell kompetens, individuell investeringsadministration och professionell börshandel . Innovativ speldesign för kompetens- och expertisutveckling . Iterativ prototyp framtagning av spel för att förbättra kompetens och för expertis- träning . Skriva och presentera projektdokument och internationella forskningsartiklar i passande konferenser och journaler . Teamwork i ett internationellt EU-finansierat forskningsteam . Regelbundna internationella resor Behörighet För tillträde till doktorandanställning krävs att den sökande är eller blir antagen till forskarutbildning.