Doktorandtjänst i pedagogiskt arbete med inriktning mot idrott och hälsa

Doktorandtjänst i pedagogiskt arbete med inriktning mot idrott och hälsa

Arbetsbeskrivning

Högskolan Dalarna utlyser en doktorandtjänst i pedagogiskt arbete med doktorsexamen som slutmål. Tjänsten erbjuds inom forskningsprojektet ”Övergångar från idrottslärarutbildning till undervisningspraktiker i idrott och hälsa”.

Bakgrund
Högskolan Dalarna utlyser en doktorandtjänst i pedagogiskt arbete, med doktorsexamen som slutmål. Tjänsten erbjuds inom forskningsprojektet Övergångar från idrottslärarutbildning till undervisningspraktiker i idrott och hälsa, som är finansierat av Vetenskapsrådet. Den forskarstuderande kommer i projektet att samarbeta med flera seniora forskare vid såväl Högskolan Dalarna som Örebro Universitet. Tjänsten ingår i ett befintligt projekt vilket innebär att doktorandprojektet ska formuleras inom givna projektramar (se projektbeskrivning nedan) men sökande formulerar inom dessa ramar ett självständigt innehåll och utformning för sitt avhandlingsarbete.

Förutom att aktivt delta i projektet, vilket innebär nära samarbete med övriga forskare, förväntas den forskarstuderande bidra till och undervisa inom ämnesmiljön i Idrotts- och hälsovetenskap, samt aktivt delta i forskningsmiljön inom forskningsprofilen Utbildning och lärande, vid Högskolan Dalarna. Inom ämnesmiljön Idrotts- och hälsovetenskap bedrivs utbildning till lärare i ämnet idrott och hälsa samt till tränare. Inom denna miljö bedrivs också forskning med anknytning till nämnda utbildningsprogram. Inom forskningsprofilen Utbildning och lärande bedrivs forskning om undervisnings- och lärprocesser, samt villkor och förutsättningar som påverkar barns, ungas och vuxnas möjligheter till kunskapsutveckling och social utveckling.

Information om projektet
Projektet Övergångar från idrottslärarutbildning till undervisningspraktiker i idrott och hälsa handlar om hur ett visst utbildningsinnehåll i lärarutbildning, bedömning för lärande (BFL), framställs och förändras i övergången från universitetsstudier till läraryrket. Enligt viss forskning har lärarutbildning liten påverkan på hur undervisningen i skolan utformas av nyutbildade lärare, medan annan forskning visar att utbildningens roll för att de blivande lärarna ska utveckla goda ämneskunskaper och undersökande arbetssätt är betydelsefullt, vilket i sin tur visat sig viktigt för framgång i läraryrket. Ett område där kunskapen om lärarutbildningens roll är särskilt eftersatt är inom utbildning av lärare i idrott och hälsa.

Forskningen om idrottslärarutbildningens betydelse för skolämnet idrott och hälsa visar samma tudelning som för lärarutbildning i allmänhet. Å ena sidan visar vissa studier att studenters tidigare erfarenheter av till exempel tävlingsidrott bidrar starkt till att undervisningen dels inte stämmer överens med målen i kursplanen för ämnet idrott och hälsa, dels att den inte vänder sig till alla elever. Å andra sidan visar andra studier om bland annat erfarenheter från problemlösning i kurser samt från den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) att idrottslärarutbildningen har mycket stor betydelse för hur studenter socialiseras in i yrket. Projektet avser att undersöka idrottslärarutbildningens betydelse för yrkespraktiken i ämnet idrott och hälsa avseende BFL. Med inspiration från teorier om hur pedagogiska diskurser konstrueras, rekontextualiseras och realiseras i utbildning är avsikten i projektet att sätta fokus på hur BFL tar sig uttryck inom idrottslärarutbildning och idrottsämnet i skolan, samt vad som sker i övergångar mellan dessa kontexter.

Inom ramen för detta projekt kan en rad olika delprojekt formuleras. Doktorandprojektet, som formuleras självständigt inom givna projektramar, utgör ett sådant delprojekt. Projektet leds av Erik Backman, docent i pedagogik med inriktning mot idrottsvetenskap vid Högskolan Dalarna. 

Din vardag som doktorand
Doktorandstudier inom forskningsprojektet Övergångar från idrottslärarutbildning till undervisningspraktiker i idrott och hälsa innebär en plats i en större doktorandgrupp inom forskningsprofilen Utbildning och lärande. Forskarstudierna bedrivs i ämnet pedagogiskt arbete och följer dess allmänna studieplan. Pedagogiskt arbete är ett forskarutbildningsämne med nära anknytning till lärarutbildningen och behandlar institutionella pedagogiska praktiker inom förskola, skola och högskola. Undervisning, lärande, omsorg och fostran är ämnets centrala kunskapsobjekt och studierna bedrivs ofta med utgångspunkt i didaktiska frågor. Denna utlysning har en inriktning mot studier som beforskar de utmaningar och möjligheter lärarprofessionen ställs inför idag och väntas stå inför inom den närmaste framtiden.

Organisatoriskt innebär doktorandtjänsten anställning inom ämnet Idrotts- och hälsovetenskap. En forskarutbildning med doktorsexamen som slutmål motsvarar fyra års heltidsstudier. I denna tjänst är utgångspunkten att forskarutbildningen genomförs på fem år med 80% studietakt och 20% institutionstjänstgöring, enligt överenskommelse. 

Behörighet och urval
För att bli antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogiskt arbete krävs att den sökande har såväl grundläggande som särskild behörighet, samt har sådan förmåga i övrigt som behövs för att tillgodogöra sig utbildningen. Urval bland de sökande som innehar såväl grundläggande som särskild behörighet görs utifrån de sökandes uppvisade förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen i enlighet med den allmänna studieplanen.

Grundläggande behörighet har enligt 7 kap. 39 § Högskoleförordningen, den som har avlagt en examen på avancerad nivå alternativt fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet för antagning till forskarutbildning i pedagogiskt arbete har den som avlagt lärar- eller förskollärarexamen och har minst två års pedagogisk yrkeserfarenhet. Studerande som i annan ordning inom eller utom landet förvärvat motsvarande kunskaper kan antas till forskarutbildningen efter prövning. Nödvändiga språkkunskaper är ett ytterligare krav.

Särskilt meriterande för denna utlysning är


• Erfarenhet av idrottsrelaterad undervisning inom skola eller högskola
• Erfarenhet av idrottsdidaktisk forskning

Låter det intressant? 
För fullständig information se https://www.du.se/sv/om-oss/jobba-hos-oss/vara-lediga-jobb/ledig-tjanst/?job=1436

Kontaktpersoner på detta företaget

TCO-lärarförbundet Kerstin Ahlberg

SACO Christina Romlid
023- 77 80 00
Avdelningschef Anna Parkhouse
023-77 89 06
Ämnesföreträdare Kevin McKee
023-77 82 38
verksamhetsledare Eva Hämberg
023-77 84 67
Verksamhetsledare Ann-Marie Mohlin
023-77 84 67
Akademichef Stina Jeffner
023-77 89 33
Professor i omvårdnad Anna Ehrenberg
023-77 84 72
Avdelningschef för omvårdnad Magnus Jobs
023-77 84 72
Projektledare Dala Sports Academy Sofia Brorsson
0701-910685

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan Dalarna
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 mars 2020
  • Ansök senast: 15 maj 2020

Besöksadress

Selma Lagerlöfsplatsen
None

Postadress

None
FALUN, 79188

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024