Domprostsekreterare

Arbetsbeskrivning

Göteborgs domkyrkopastorat består av sex församlingar; Tyska, Annedal, Vasa, Haga, Johanneberg och Domkyrkan, i centrala Göteborg.

Här bor 75 000 människor och 60 000 personer har sitt dagliga arbete i innerstaden. Till pastoratet hör också sjukhuskyrkan på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, studentprästerna och verksamheten Stella i Guldhedskyrkan. I pastoratet är vi drygt 100 anställda inom flera yrkesområden.

Domkyrkopastoratets kansli har uppdraget att vara ett aktivt verksamhets- och chefsstöd. På kansliet finns expertis inom ekonomi, fastighet, kommunikation, HR och administration.



Till pastoratet och direkt underställd domprosten söker vi nu en

Domprostsekreterare

Vi söker nu en Domprostsekreterare till pastoratet. Tjänsten är placerad på kansliet och direkt underställd domprosten. Pastoratets administrationsfunktion har en viktig roll för att stötta och utveckla alla administrativa processer. Domprostsekreteraren stöttar och utvecklar pastoratets arbete på uppdrag av och tillsammans med domprosten.



Dina arbetsuppgifter

Som domprostsekreterare kommer du, i samverkan med domprosten, utveckla pastoratets administrativa rutiner. Du kommer fungera som chefsstöd till domprosten genom administration av möten, forum, intranät mm. Du har också en viktig roll när det gäller administration av kyrkoråd, kyrkorådets AU samt kyrkofullmäktige. Här jobbar du tillsammans med förtroendevalda i pastoratets styrelse. Du kommer driva enskilda projekt och utredningar på uppdrag av och tillsammans med domprosten, tex miljö- och hållbarhetssamordning. I rollen finns också ansvar för exempelvis GDPR-hanteringen i pastoratet. På kansliet jobbar du tillsammans med kansliets övriga expertområden och stöttar dessa i administrativa frågor.

Du är organisatoriskt direkt underställd domprosten och är samtidigt en aktiv deltagare i pastoratets kanslimöten.



Dina kvalifikationer

Du behöver ha en akademisk grundexamen inom förvaltning eller motsvarande kunskaper. Du har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. I övrigt behöver du behärska officepaketet.

Tjänsten ställer stora krav på både kunskap och erfarenhet varför vi bedömer att du bör ha minst fem års erfarenhet från kvalificerat, självständigt, administrativt/förvaltningsarbete.

Meriterande är om du har jobbat inom svenska kyrkan, en politiker styrd organisation eller kan något av Svenska kyrkans diarie- eller arkivsystem (ex.vis Public 360)



Dina egenskaper

Som person är du positiv och självgående, trygg och stabil. Du kommer att ha många kontaktytor både internt och externt, vilket ställer krav på såväl din samarbets- som din kommunikativa förmåga. Arbetet innebär att du arbetar med många uppgifter samtidigt och därför måste du kunna strukturera och ha god ordning i ditt arbete. För att trivas i pastoratet krävs att du har engagemang, är prestigelös och serviceinriktad. Du behöver vara en lagspelare. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.



Varaktighet och lön

Tjänsten är en tillsvidareanställning och på heltid. Ev. kan provanställning komma att tillämpas. Sista ansökningsdag är den 23 januari, men tjänsten kan komma att tillsättas innan dess. Urval sker löpande, så välkommen med din ansökan snarast möjligt. Vänligen ange löneanspråk i din ansökan.



Tjänsten söker du här: www.varbi.com

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs domkyrkopastorat
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 december 2021
  • Ansök senast: 23 januari 2022

Liknande jobb


1 november 2024

Buisness support

Buisness support

29 oktober 2024

Chefsassistent till utbildningsdirektören i Huddinge kommun

Chefsassistent till utbildningsdirektören i Huddinge kommun

29 oktober 2024

Executive Assistant

Executive Assistant

25 oktober 2024