OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 250 medarbetare. Vår främsta uppgift är att lösa tvister mellan enskilda och myndigheter. Domstolen har sex dömande avdelningar där var och en av dessa har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – migrationsrätt, skatterätt eller socialförsäkringsrätt. På varje dömande avdelning finns ett målkansli. Domstolen har också en administrativ avdelning som består av det administrativa kansliet och enheten för registratur, arkiv och service.
Hos oss erbjuds du möjlighet att arbeta i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter. Du arbetar tillsammans med positiva, kunniga och drivna medarbetare. Miljön karaktäriseras av förtroende och engagemang. Förvaltningsrätten bedriver ett fortgående kvalitets- och utvecklingsarbete där du kan delta i utvecklingen av verksamheten. Förvaltningsrättens värdeord är rättssäkerhet, kompetens och hänsyn.
Verksamheten bedrivs i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Du arbetar på domstolens målkansli, registratur eller arkiv. Arbetsuppgifterna är självständiga, omväxlande och utförs under eget ansvar. Du har mycket kontakt med parter och allmänhet via telefon, skrift och mejl. Förvaltningsrätten i Göteborg är en av de första domstolarna med digital akthantering.
Som domstolshandläggare på målkansli arbetar du i huvudsak med skriftväxling i målen, kallar berörda parter till förhandlingar samt expedierar domar och beslut.
Som domstolshandläggare på registraturen registrerar du nyinkomna mål, andra handlingar och överklaganden. Du ansvarar för inkommande post och ser till att felsända skrivelser kommer till rätt myndighet.
Som domstolshandläggare på arkivet handlägger du interna och externa beställningar av arkivhandlingar och arbetar med hantering av akter i avgjorda mål, såsom bevakning och registrering av delgivning och laga kraft samt handläggning av överklaganden till kammarrätterna. I arbetet ingår även sortering och arkivering av handlingar.
KVALIFIKATIONER
För att trivas i rollen är det viktigt att du har ett stort intresse och fallenhet för administration och du arbetar obehindrat i olika datasystem. Då du kommer att ha daglig kontakt med människor både inom och utanför myndigheten är du en person som tycker om att arbeta serviceinriktat och som trivs med att ha många kontakter. Du är också en mycket smidig person att samarbeta med och som bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Engagemang och ansvarstagande är naturligt för dig. Du är en noggrann person som månar om att hanteringen av våra mål går rätt till. Du ska självständigt kunna organisera ditt arbete och ha förmåga att prioritera under arbetstoppar. Det är viktigt att du prestigelöst kan både ge och ta emot kunskap.
Vi söker dig som har lägst teoretisk gymnasieutbildning och som har vana från ett serviceinriktat arbete. Du ska ha goda kunskaper i svenska och engelska språket både i både tal och skrift.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper i rekryteringen.
ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef och arkivarie Maria Kahn
031-732 70 67
Föredragande jurist Isa Blom (JUSEK)
031-732 73 12
Domstolshandläggare Åsa Ström (ST)
031-732 70 89
Administrativ direktör Liselotte Tagaeus
031-732 71 27
Föredragande jurist Åsa Einer (Jusek)
031-732 71 84
HR-specialist Cecilia Senderot
031-732 73 28
Handläggarchef Carola Hansson
031-732 72 25
Handläggarchef Maria Ekblad
031-732 70 98
Rekryteringskonsult Mikaela Jahreskog
Rekryteringsassistent Sarah Börjesson