Arbetsbeskrivning
Kammarrätten i Sundsvall är en av landets fyra kammarrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål som överklagas från förvaltningsrätterna i Falun, Härnösand, Umeå och Luleå. De vanligaste måltyperna är skattemål, socialförsäkringsmål, mål enligt socialtjänstlagen, sekretessmål och upphandlingsmål samt olika mål som avser tvång mot person. Förutom att handlägga mål har kammarrätten i uppdrag att utbilda fiskaler och assessorer i den fyraåriga domarutbildningen.
Kammarrätten har ungefär 50 medarbetare. Domstolen är uppdelad i en dömande avdelning, en föredragandeenhet, ett målkansli och en administrativ enhet. Den administrativa enheten är gemensam med Hovrätten för Nedre Norrland.
Kammarrätten i Sundsvall är en domstol som ständigt utvecklar arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Vi eftersträvar ett öppet och trivsamt arbetsklimat och ett aktivt medarbetskap.
I Sundsvall med närliggande tätorter bor cirka 110 000 personer. I Sundsvall finns förutom domstolen universitet och flera statliga verk som samverkar inom ramen för organisationen Myndighetsnätverket. Det finns goda allmänna kommunikationer både till och från Sundsvall och stora möjligheter till friluftsaktiviteter.
Vill du ha ett meningsfullt arbete i en av samhällets viktigaste verksamheter? Vill du bidra till det viktiga uppdrag som domstolen har? Då kan detta vara ett jobb för dig!
Arbetsuppgifter
Som domstolshandläggare hos oss arbetar du med den administrativa målhanteringen tillsammans med dina närmaste kollegor på kanslienheten. Arbetet leds av kanslienhetschefen. Arbetsuppgifterna är omväxlande och varierar utifrån verksamhetens behov. Du är en viktig kugge i hjulet från det att målet kommer in och registreras på domstolen till dess att det avslutas och arkiveras. Arbetet innebär också ett nära samarbete med juristerna på den dömande avdelningen.
I arbetsuppgifterna ingår att:
• registrera nya mål, ansvara för alla handlingar som kommer till domstolen via post och digitala kanaler, registrering av överklaganden och utlämnande av handlingar.
• ansvara för skriftväxlingen med parter och ombud i pågående mål, förberedelser inför muntliga förhandlingar samt expediering av domar och beslut.
• ha kontakt med parter, medborgare och andra myndigheter. Du bidrar genom ditt goda och professionella bemötande till att upprätthålla och stärka medborgarnas förtroende för domstolen.
För närvarande pågår ett domstolsövergripande utvecklingsarbete med att effektivisera och digitalisera målhanteringsprocessen. Här ser vi din digitala kompetens som värdefull i det kontinuerliga utvecklingsarbetet som sker på domstolen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en hög känsla för service och administration. Du är noggrann, strukturerad och kan prioritera dina arbetsuppgifter. Ett flexibelt förhållningssätt är en förutsättning för att du ska trivas i rollen som domstolshandläggare. Vi värdesätter din förmåga att anpassa dig till förändrade förutsättningar i såväl arbetsuppgifter som arbetssätt.
Du har lätt för att kommunicera och samarbeta med dina närmaste kollegor men också andra i organisationen. Allt för att verksamheten ska fungera smidigt.
Vår målhantering är till stora delar digital och därför ser vi att du har en hög IT-mognad och är van vid digitala arbetssätt.
Under arbetstoppar är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete särskilt viktigt.
Formella krav:
• Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
• Mycket goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift
Det kan vara meriterande om du har:
• aktuell och relevant administrativ arbetslivserfarenhet, till exempel handläggning och registrering av ärenden
• relevant eftergymnasial utbildning, till exempel en godkänd yrkesutbildning som paralegal/juristassistent
• goda kunskaper i engelska
Ansökan
När du gör din ansökan behöver du inte skriva något personligt brev. Det är däremot viktigt att du svarar på urvalsfrågorna eftersom de ligger till grund för vår bedömning. Registrera även CV och examensbevis i vårt rekryteringsverktyg Visma Recruit.
På grund av ledigheter kan vi svara på frågor från och med den 7 januari.
Sista ansökningsdag: 2024-01-13
Arbetsgivarens referensnummer: 24-2024-176
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kanslienhetschef Maria Mettälä
060-18 66 75
Kammarrättslagman Annika Sandström
060-18 66 58
Personaladministratör Elisabeth Nordin
060-18 66 02
Kanslienhetschef Maria Mettälä
060-18 66 75