OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Solna tingsrätt är med 140 medarbetare en av de största tingsrätterna i Sverige. På tingsrätten handläggs ett stort antal brottmål, tvistemål och domstolsärenden. Solna tingsrätt har fyra dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Vi arbetar i moderna lokaler i centrala Solna.
Centrala målkansliet är en del av den administrativa avdelningen och du kommer att ingå i ett arbetslag med 8 handläggare.
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare med fokus på registratur erbjuds du varierande arbetsuppgifter i en viktig och spännande verksamhet. Det Centrala målkansliet arbetar med att registrera och administrera nya mål och ärenden och är den enhet som i första hand besvarar frågor från utomstående.
Tjänsten består av följande arbetsuppgifter:
- posthantering
- registrera, diarieföra och scanna nya mål och ärenden i tingsrättens målhanteringssystem.
- besvara och hantera de många frågor från parter, allmänhet, journalister och myndigheter som kommer tingsrätten, både via e-post och telefon.
- kontroll och matchning av ansökningsavgifter samt utbetalningar till parter.
- administration kring hemliga tvångsmedel.
- handläggning av gemensamma äktenskapsskillnader / vårdnader.
- efter beslut om delegation under eget ansvar förordna offentlig försvarare och målsägandebiträde.
- viss tjänstgöring i tingsrättens reception.
- backupfunktion för arkivet, vilket innebär expediering av beställningar samt sortering och arkivläggning av akter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till övriga kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och ha förmåga att hålla hög kvalitet även vid rutinuppgifter. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att priorietera och planera ditt arbete extra viktig.
Du har avslutad gymnasieutbildning eller annan utbildning på motsvarande nivå och minst ett års dokumenterad erfarenhet från framgångsrikt arbete inom service och/eller administration. Du är en van datoranvändare och ser dator, e-post och telefon som naturliga arbetsverktyg. Vidare uttrycker du dig väl i tal och skrift på svenska. Övriga språkkunskaper kan vara meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Tester kommer att användas vid denna rekrytering.
Ansök senast: 2016-09-15 – Din ansökan ska bestå av följande uppgifter:
1. För att vi ska kunna göra ett korrekt urval krävs att samtliga efterfrågade fält i din digitala ansökan är ifyllda.
2. I fältet för ditt personliga brev vill vi att du beskriver varför du har sökt anställning som domstolshandläggare och på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet. Ditt brev ska innehålla max 2000 tecken.
ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rebecca Edvardson
08-561 658 12
Marie Gustafsson (ST)
Gun-Marie Taabu (Jusek)
08-561 658 27
Chefsadministratör Rebecca Edvardson
08-561 658 12
Facklig företrädare Marie Gustafsson (ST)
Rådman Gun-Marie Taabu (Jusek)
08-561 658 27
Handläggarchef Magnus Johansson (dömande avdelning)
08-561 658 94
Chefsadministratör Rebecca Edvardson (målkansli/administrativ avdel
08-561 658 12
Personaladministratör Ulrika Ålund
08-561 658 13
Personaladmininstratör Therese Ohlsson
08-561 658 14