OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningsrätten i Linköping är en allmän förvaltningsdomstol. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. I förvaltningsrätten förekommer omkring 500 olika typer av mål. Vanliga mål är till exempel mål enligt socialtjänstlagen, socialförsäkringsmål och skattemål. Vi handlägger också tvångsmål avseende unga, missbrukare och psykiskt sjuka. På Förvaltningsrätten i Linköping arbetar 75 medarbetare och vi finns på Garnisonsområdet i Linköping. På vår hemsida www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se kan du läsa om hur det är att arbeta hos oss.
Har du en utpräglad känsla för service och administration? Tycker du att det är viktigt att bidra med samhällsnytta? I så fall har vi ett spännande och viktigt jobb att erbjuda dig.
Om arbetet
Som domstolshandläggare får du arbeta med människors rättssäkerhet och tillsammans med andra utgör du navet i domstolen. Du ser till att domstolens administrativa handläggning i olika mål och ärenden genomförs på ett korrekt och effektivt sätt. Arbetsuppgifterna är många och skiftande. Du arbetar i grupp tillsammans med dina kollegor, men arbetsuppgifterna kräver också att du kan arbeta självständigt under eget ansvar.
Som domstolshandläggare på kanslienheten har du den viktiga uppgiften att sköta den administrativa handläggningen i målen från det att de kommer in fram till dess de är avgjorda och avgörandena har vunnit laga kraft. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att registrera alla inkommande uppgifter i målet, sköta skriftväxling, kalla parter till förhandling, delta som protokollförare vid muntlig förhandling samt vara behjälplig vid domskrivning i enklare mål, ha kontakt med parter och allmänhet, bevaka frister, expediera domar och beslut.
Arbetet sker i nära samarbete med domstolens jurister och innebär också täta kontakter med parter, myndigheter och allmänhet. Arbetet är ansvarsfullt och kan också innebära självständigt beslutsfattande.
Vi söker dig som
En av våra kollegor ska gå på föräldraledighet och vi söker nu dig som vill vikariera för honom.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.
Du som söker tjänsten ska ha lägst gymnasieutbildning. Erfarenhet av likande arbete på myndighet eller domstol kan vara meriterande men störst vikt lägger vi vid dina personliga egenskaper.
För att trivas i rollen som domstolshandläggare ska du ha en utpräglad känsla för service och administration. Vi söker dig som är förtroendeingivande och som skapar goda relationer och bidrar med din kompetens till domstolens gemensamma arbete. Du har en god kommunikativ förmåga och förmedlar information på ett tydligt och enkelt sätt. Du har ett konstruktivt arbetssätt och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt för att nå uppsatta mål. Du tar ansvar för din uppgift, förutser problem och tar initiativ till att lösa dem.
Vad erbjuder vi dig
Förvaltningsrätten är en arbetsgivare som tar ansvar för och bryr sig om sina medarbetare. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs!
Vi erbjuder ett stimulerande, meningsfullt och roligt arbete. Vi har individuell lönesättning, erbjuder minst 28 dagar semester och i vårt friskvårdserbjudande ingår till exempel friskvårdsbidrag och friskvårdtimma.
Alla nyanställda deltar i förvaltningsrättens introduktionsprogram och får en fadder som ansvarar för den praktiska arbetsintroduktionen.
Vi arbetar för att tillvarata och utveckla våra medarbetares kompetens. Via Sveriges domstolars centrala kursutbud erbjuds både webbaserade och lärar-ledda utbildningar. Dessutom anordnar domstolen egna internutbildningar, föreläsningar och seminarier. Många av våra medarbetare ingår i olika nätverk och det finns möjlighet att engagera sig i arbetsgrupper och projekt. Vi jobbar tillsammans och lär av varandra oavsett yrkeskategori.
Vi lägger stor vikt vid att ha en bra arbetsmiljö och våra lokaler, kontorsarbetsplatser och arbetsredskap är moderna och ergonomiskt utformade.
Kontaktpersoner på detta företaget
Administratör Erika Kardell
013-251148
Notarie Sandra Petersson
013-251136
Chefsadministratör Elisabeth Björk
013-25 11 72
Domstolshandläggare Agneta Palmgren
013-25 11 04
Administratör Viviann Ditzler
013 25 11 82
Administrativ chef Elisabeth Björk
013-25 11 72