OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 300 medarbetare. Vår främsta uppgift är att lösa tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.
Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och jämställdhet och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.
Domstolen har sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – migrationsrätt, skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Domstolen har också en administrativ avdelning som är uppdelad i tre enheter – enheten för administrativa kansliet, enheten för IT, service- och säkerhet samt enheten för registratur och arkiv.
Arbetet innebär
Hos oss på förvaltningsrätten kan du som domstolshandläggare arbeta på domstolens målkansli, registratur eller arkiv.
Dina arbetsuppgifter varierar lite beroende på vilken funktion du arbetar på. Det är verksamhetens kort- och långsiktiga behov som styr din placering.
Gemensamt för samtliga funktioner är att du som domstolshandläggare ansvarar för den administrativa hanteringen av våra mål. Du har mycket kontakt med parter och allmänhet framförallt via telefon och skrift. Det innebär att du behöver behärska svenska språket mycket väl i både tal och skrift och har goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Kvalifikationer
Du ska ha gymnasieutbildning och ha erfarenhet av arbete som domstolshandläggare eller domstolsassistent vid Förvaltningsrätten i Göteborg.
Domstolshandläggarna har en mycket betydelsefull roll för att domstolen ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift. För att prestera väl behöver du därför vara resultatorienterad och visa gott omdöme. Du sätter högsta prioritet på att utföra arbetet på ett strukturerat och noggrant sätt.
Arbetsuppgifterna som domstolshandläggare kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering. Det ställer krav på att du kan arbeta i ett högt tempo och kan växla mellan olika arbetsuppgifter. Du behöver vara entusiastisk och professionell även under press, kunna ta in ny kunskap snabbt och ha förmåga att se helheten.
I rollen som domstolshandläggare arbetar du i team, det är därför viktigt att du har en god samarbetsförmåga och kan bidra med det som behövs för att teamet ska uppnå ett bra resultat. Eftersom arbetet innebär många viktiga kontakter är det angeläget att du förhåller dig till andra på ett öppet och accepterande sätt.
I din roll ingår det att ge service till allmänheten men också till dina kollegor på domstolen. Du tycker om att samarbeta och bygga relationer och därför värdesätter vi att du är lyhörd, kommunikativ och har ett gott omdöme.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi rekryterar till en till tre tjänster.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikaela Jahreskog
031-7432005