Domstolsverket söker arkivarie

Domstolsverket söker arkivarie

Arbetsbeskrivning

Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket



Vi söker en arkivarie till Enheten för informationshantering på Domstolsverket.

På Domstolsverket pågår ett löpande arbete med att skapa förutsättningar för en helt igenom digital informationshantering inom Sveriges Domstolar. Det innebär bland annat att skapa de arkivrättsliga förutsättningar som behövs för den pågående digitaliseringen av domstolarnas verksamhet, till exempel genom att vara med tidigt i processen och delta i utredningar och utvecklingsarbete.

Aktuella frågor vi står inför nu är bland annat långtidsbevarande av digital information och införande av elektroniska underskrifter. Enheten ansvarar också för produktförvaltning och support av ett antal IT-stöd som används i den dagliga verksamheten inom Sveriges Domstolar.

På enheten arbetar 15 medarbetare med olika kompetenser och bakgrund, varav fyra arkivarier och en arkivstrateg.

Vad innebär arbetet?
I rollen som arkivarie kommer du att arbeta med arkivfrågor internt på Domstolsverket samt för domstolar och nämnder. Du kommer att delta i löpande utveckling på arkivområdet och bidra med arkivkompetens i uppdrag och projekt för att utveckla informationshanteringen inom Sveriges Domstolar. Du kommer att arbeta med informationen ur ett helhetsperspektiv dvs. vara inblandad i allt från upphandling, ny- och vidareutveckling, utredningar om bevarande och gallring, råd och stöd, hantering vid avveckling och långtidsbevarande.

Du är rådgivande i arkivfrågor och utbildar medarbetare inom Sveriges Domstolar i bl.a. frågor om bevarande och gallring. I din roll kommer du ingå i supportfunktionen för arkivfrågor med domstolar och nämnder i fokus samt i övrigt ge stöd till Sveriges Domstolar i frågor som rör till exempel registrering, digital akthantering och arkivredovisning.

Som arkivarie på Domstolsverket kommer du i kontakt med såväl medarbetare på Domstolsverket, domstolarna samt nämnderna, som externa leverantörer och andra myndigheter.

Resor i tjänsten kan förekomma.

Vem är du?
Vi söker en arkivarie med flera års erfarenhet från statlig myndighet. Du har mycket god kunskap om och känner dig trygg i det regelverk och de standarder som finns inom arkivområdet. Du har högskoleutbildning med minst 60 poäng i arkivvetenskap eller annan likvärdig utbildning eller relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper, där vi speciellt värdesätter att du är serviceinriktad, strukturerad, självgående och driven med ett stort personligt ansvar, men har också förmågan att samarbeta i team. Du är duktig på problemlösning och att se möjligheter. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska, i både tal och skrift.

Det är önskvärt att du har erfarenhet av att leda utredningar, uppdrag eller verksamhetsutveckling inom området.

Vilka är vi?
Enheten för informationshantering ingår som en av tre enheter i avdelningen för domstolsutveckling. Hela avdelningen på ca 55 medarbetare ansvarar tillsammans för att driva och stödja domstolarnas arbete med att utveckla verksamheten, för utvecklingen och förvaltningen av domstolarnas olika verksamhetsstöd för mål- och ärendehantering och stöd till domstolarna i administrativa frågor. Proaktivt och innovativt utvecklar vi Sveriges Domstolar för att tillgodose parters och medborgares behov och krav på rättssäker och snabb handläggning, enhetlig rättstillämpning och god service.

Domstolsverket har sitt huvudkontor centralt i Jönköping och lokalkontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar ca 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor.

Som chef och medarbetare på Domstolsverket har du möjligheter att utvecklas och att själv aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare.

Läs mer under https://www.domstol.se/

Övriga upplysningar
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och placeringsort är Jönköping eller Stockholm. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Välkommen med din ansökan senast den 15 januari 2023.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Domstolsverket
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 december 2022
  • Ansök senast: 15 januari 2023

Besöksadress

Kyrkogatan 32
None

Postadress

Kyrkogatan 32
Jönköping, 55181

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024