OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket
Enheten för informationshantering ansvarar för och förvaltar ett antal produkter, både egenutvecklade och standardsystem.
Allt i nära samarbete med IT-avdelningen och användare på domstolarna. Till enheten söker vi nu en produktförvaltare som ska hjälpa oss att styra våra produkter på taktisk nivå och bidra med det strategiska perspektivet.
Vad innebär arbetet?
Du håller samman och ansvarar för en stor del av enhetens produkter och säkerställer att verksamhetsbehoven i produkternas respektive backlogg är prioriterade. Du ser även till att rutiner och processer, t.ex. rörande support och arbetssätt, finns på plats och är förankrade i organisationen. Du ansvarar också för att förvaltningsdokumentation är uppdaterad både på taktisk och strategisk nivå och att övrig dokumentation för produkterna (t.ex. manual och intranätssidor) underhålls och är publicerad. Tillsammans med dina kollegor tar du fram underlag för verksamhetsplanering, samt ansvarar för att följa upp de aktiviteter som ska genomföras. I rollen ingår även att följa upp supportrutinen samt att i dialog med produktsupporten se till att allvarligare problem eskaleras. Du har löpande kontakt med externa leverantörer och kommunicerar eventuella behov av förändring både till dem och till IT-organisationen.
För att kunna ha en god överblick över produkterna följer du upp hur de används och hämtar in relevant statistik. Du kommer även att delta i interna forum i enlighet med Domstolsverkets systemförvaltningsmodell (DAX), föra en aktiv och löpande kontakt med andra produktansvariga, samt med andra kontakter inom IT-avdelningen.
Du kommer även att delta i och eventuellt leda uppdrag och projekt internt på Domstolsverket
Vem är du?
Du är ansvarstagande, och har hög samarbetsförmåga. Du är skicklig på att hitta lösningar på problem och har lätt att se möjligheter. Du har förmåga att snabbt skifta fokus och prioritera om, även i stressade situationer. Med ditt nyfikna sätt och din innovativa blick ser du möjligheter till digitalisering som leder till Sveriges domstolars bästa. Du tycker om att samarbeta med en mängd olika kompetenser och är bekväm med att dina närmaste kollegor finns på andra orter. Du har en teknisk högskoleutbildning, gärna med inslag av ekonomi, alternativt har tillägnat dig motsvarande kunskaper på annat sätt. Du har dokumenterad erfarenhet av agil produktledning. Kunskap om metoder som ITIL eller PM3 är meriterande.
Du uttrycker dig väl på svenska, både i tal och skrift och är både van och bekväm med att presentera ditt förvaltningsarbete för andra.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övriga upplysningar
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och placeringsort är Jönköping.
Resor förekommer i tjänsten.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Välkommen med din ansökan senast den 8 november 2022.
Vilka är vi?
Enheten för informationshantering ingår som en av tre enheter i avdelningen för domstolsutveckling. Vid enheten finns även några supportfunktioner som löpande stödjer medarbetarna vid domstolarna i deras användning av informationssystem. Enheten ansvarar även för arkiv och registratur och utveckling för Sveriges domstolar inom dessa områden. På enheten arbetar 15 medarbetare med olika kompetenser och bakgrund.
Hela avdelningen på ca 55 medarbetare ansvarar tillsammans för att driva och stödja domstolarnas arbete med att utveckla verksamheten, för utvecklingen och förvaltningen av domstolarnas olika verksamhetsstöd för mål- och ärendehantering och stöd till domstolarna i administrativa frågor.
Domstolsverket har sitt huvudkontor centralt i Jönköping och lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och numera även Umeå. Här arbetar ca 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor.
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjligheter att utvecklas och att själv aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare.
Läs mer under www.domstol.se.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593