OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket
Vem söker vi?
Till kontoret i Stockholm söker vi nu en tidsbegränsad förstärkning genom ytterligare en driven och engagerad supporthandläggare.
Vi arbetar aktivt med att utveckla och erbjuda en hög servicenivå och lättillgänglig support till Sveriges domstolar.
Vad innebär arbetet?
Arbetsuppgifterna innebär i huvudsak att ge support i verksamhetsstödet Vera och DiBa, till anställda inom Sveriges Domstolar. Supporten ges vanligtvis via telefon och ärendehanteringssystemet Marval och kan även omfatta andra verksamhetsstöd. I det vardagliga arbetet ingår att vägleda användarna rätt i systemet, att ge tips på hur olika funktioner kan och ska användas, ge information och råd samt att lösa tekniska problem. Du kommer att arbeta i ett väl fungerande team, som idag består av fyra personer, där många ärenden diskuteras och löses gemensamt. Tjänsten som supporthandläggare kommer att kombineras med annat arbete inom verksamheten. Beroende på dina intressen och vem du är som person kan detta bl.a. vara arbete med information, utbildning, kravhantering eller test.
Du har en hög social kompetens och brinner för att ge god service. Du är kommunikativ, problemlösande, noggrann och har förmågan att prioritera bland dina arbetsuppgifter utifrån ett kund- och verksamhetsperspektiv. Du har ett gott omdöme och förmåga att möta kunderna och att bygga ett nätverk som underlättar ditt arbete. Du bör dessutom vara nyfiken på ny teknik och vara en van datoranvändare. Då du kommer att arbeta i ett väl fungerande team där förmågan att ta ansvar och samarbeta är mycket viktigt, lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vilka är vi?
Tjänsten är placerad på enheten för informationshantering som är en av tre enheter på Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten bedriver ett omfattande arbete med att utnyttja digitaliseringens möjligheter i syfte att skapa en mer effektiv och rättssäker informationshantering i Sveriges domstolar. I detta arbete ingår bl.a. att tillhandahålla verksamhetsstöd för den dömande verksamheten utöver det centrala stödet för målhanteringen, bearbeta förändringsönskemål och fel i Vera samt uppföljning avseende processer och kvalitet. Detta innefattar att tillhandahålla en central support för medarbetarna vid domstolarna i deras användning av olika verksamhetsstöd, vilket kräver ett nära samarbete med domstolarna.
Hela avdelningen på ca 45 medarbetare ansvarar tillsammans för att driva och stödja domstolarnas arbete med att utveckla verksamheten, och för utvecklingen och förvaltningen av domstolarnas olika verksamhetsstöd för mål- och ärendehantering, för juridisk rådgivning och stöd till domstolarna i administrativa frågor. Avdelningen svarar även för rådgivning och stöd till domstolarna i arkivfrågor samt driver utvecklingsfrågor inom arkivområdet. På enheten för informationshantering är vi 15 medarbetare med olika yrkesbakgrund. Tillsammans arbetar vi i nära samverkan med domstolar och externa intressenter.
Domstolsverket har sitt huvudkontor centralt i Jönköping och lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Här arbetar ca 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena; IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor.
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning fram till den 31 januari 2023.
Urval kommer att ske löpande. Resor i tjänsten kan förekomma.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593