Dorotea kommun söker kommunikatör tillika beredskapssamordnare

Dorotea kommun söker kommunikatör tillika beredskapssamordnare

Arbetsbeskrivning

I Dorotea kommun får du både frihet och närhet. Friheten finns i vår vänliga vildmark med fjäll, sjö och skog. Närheten hittar du i vår gemenskap av välkomnande och hjälpsamma människor. Utmärkande för Dorotea är medborgarnas samhällsengagemang och vårt goda näringslivsklimat med hög andel egna företagare. Hos oss som arbetsgivare är beslutsvägarna korta och aktivt utvecklingsarbete ständigt pågående. Som anställd i vår organisation ingår i din roll att se helheten och att ta ansvar. I vår organisation erbjuds du en bredd av möjligheter att delta och att vidareutvecklas. Dorotea kommun är ett samiskt förvaltningsområde och kunskaper i samiska är meriterande inom vissa yrkesområden.




Beskrivning
Inspireras du av att få forma en mångfald av budskap till vitt skilda målgrupper? Är du som bäst när det verkligen gäller? Vill du jobba i en liten organisation där du har stor möjlighet att påverka? Då har vi jobbet för dig!

Arbetsuppgifter
Som kommunikatör stöttar du organisationen med kommunikativa insatser riktade mot medarbetare, medborgare, företagare och turister.

Du arbetar både med långsiktiga strategier och med vardagligt operativt arbete. Arbetet kan innebära allt ifrån att planera kommunikation som får effekt hos en viss målgrupp, till att producera olika typer av kommunikationsmaterial.

Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att vara följande: 

- Omvärldsbevaka viktiga kommunikationsfrågor
- Ha kontakt med media för att säkerställa bevakning av händelser i Dorotea
- Ha huvudansvaret för kommunens webbplats tillsammans med IT-avdelningen
- Ha huvudansvaret för kommunens sociala medier
- Delta i och skriva reportage från företagsbesök
- Sköta kriskommunikationen
- Sköta turistinformation, till exempel genom broschyrer
- Vara kommunikativt stöd och rådgivare till chefer
- Producera broschyrer, affischer och nyhetsbrev för olika verksamheter
- Delta i kommunens ledningsgrupp [HG1]för att ge ett kommunikationsperspektiv på besluten som fattas
- Delta i tvärkommunalt samarbete med andra kommunikatörer

I tjänsten ingår också beredskapssamordning. 

Som beredskapssamordnare ansvarar du för kommunens krisberedskapsarbete, enligt Lagen om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.

Du har en viktig roll i krisledningsorganisationen i händelse av samhällsstörningar och  även en central roll i kommunens planering och uppbyggnad av civilt försvar som syftar till att samhället ska fungera vid höjd beredskap och krig i Sverige.

I arbetsuppgifterna ingår att samordna krisberedskapsarbetet mellan kommunens olika verksamheter, upprätta beredskapsplaner samt analysera, planera, genomföra och utvärdera utbildningar och övningar inom beredskapsområdet.

Beredskapssamordnaren säkerställer efterlevnad av föreskrifter och myndighetskrav samt lagar och förordningar och brukar rapportera direkt till säkerhetschefen.



Kvalifikationer
Du ska vara utbildad kommunikatör med examen på universitetsnivå eller motsvarande, och ha erfarenhet av kommunikativt arbete både internt och externt. Vi önskar att du är insatt i eller vill sätta dig in i webbtillgänglighetsdirektivet och GDPR-lagstiftningen, och att du har intresse av att omvärldsbevaka de frågorna. Du behöver även vara en skicklig skribent med fingertoppskänsla för mottagaranpassning samt kunna arbeta i Adobes redigeringsverktyg. Om du har erfarenhet av att producera enklare rörligt material är det ett plus i kanten. Utöver ovan nämnda kvalifikationer är det i rollen som beredskapssamordnare meriterande om du är utbildad inom, säkerhet och beredskap.  

Befattningen är i säkerhetsklassad varför säkerhetsprövning och registerkontroll genomförs innan anställning. Svenskt medborgarskap krävs.

Eftersom du blir organisationens enda kommunikatör tillika beredskapssamordnare behöver du som person vara driven, initiativrik och kunna arbeta självständigt, men också tycka om att samarbeta, bolla idéer och hitta lösningar tillsammans med andra. Vi söker dig som har god analytisk förmåga, är serviceinriktad och som säkert kan navigera i en politiskt styrd organisation. Du är även positiv, trevlig och tycker om att sprida god stämning på arbetsplatsen.

Stämmer detta in på dig? Tveka inte att skicka in din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Westh, Kanslichef/Kommunjurist
0510-770185

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunstyrelsen, Kansli
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 april 2022
  • Ansök senast: 10 maj 2022

Besöksadress

Skaragatan 8
None

Postadress

Skaragatan 8
Lidköping, 53188

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

25 november 2024