Driftchef för MERAB:s återvinningscentraler

Driftchef för MERAB:s återvinningscentraler

Arbetsbeskrivning

Mellanskånes Renhållningsaktiebolag, MERAB, är ett kommunalt avfallsbolag, som ägs av kommunerna Eslöv, Hörby och Höör. Bolaget ansvarar för avfallshan-teringen i ägarkommunerna och verksamheten omfattar insamling och behandling av hushållsavfall och verksamhetsavfall. MERAB ansvarar även för driften av en avfallsanläggning och 6 stycken återvinningscentraler. Bolaget har ett trettiotal medarbetare och omsätter ca 100 miljoner kronor per år. Läs mer om oss på www.merab.se

.

Är du den trygga ledaren som aktivt vill bidra till att skapa ett mer hållbart samhälle? Då är det kanske du som är vår nya Driftchef för MERAB:s återvinningscentraler i kommunerna Eslöv, Hörby och Höör.

Det pågår ett spännande utvecklings- och förbättringsarbete inom en rad områden på MERAB och som driftchef för återvinningscentralerna blir du en nyckelperson i det fortsatta arbetet. 

Beskrivning av arbetsuppgifterna
Arbetsuppgifterna som driftchef är både av strategisk och operativ karaktär. Vi står inför en kommande utveckling och modernisering av våra återvinningscentraler och som driftchef förväntas du leda det här arbetet utifrån de beslut som fattas på den politiska nivån. Exempelvis står vi inför beslut om införande av passersystem och det blir din uppgift att förverkliga det. Till din hjälp har du 15 erfarna hel- och deltidsanställda medarbetare som arbetar på de sex återvinningscentralerna i Eslöv, Hörby och Höörs kommuner.

Dina ansvarsområden
Befattningen omfattar budget-, resultat- och personalansvar samt delegerade uppgifter gällande arbetsmiljö och miljö. Du kommer att ha personalansvar för ca 15 personer. Till din hjälp har du en mycket erfaren kollega som även ansvarar för MERAB:s transportverksamhet. Huvudsaklig placeringsort är Eslöv. Arbetstiden fördelas mellan MERAB:s kontor och återvinningscentralerna.

Sammanfattning av dina arbetsuppgifter:
- Ansvara för driften av MERAB:s återvinningscentraler
- Arbetsleda medarbetare på återvinningscentralerna
- Schemaläggning och bemanning
- Säkerställa att gällande lagar och föreskrifter efterlevs i verksamheten
- Säkerställa att det finns uppdaterade rutiner och instruktioner för verksamheten
- Samordningsansvar för inhyrd personal och entreprenörer
- Medverka i projekt och utredningar
- Ingå i ledningsgruppen
- Ingå i skyddskommittén

MERAB är en liten organisation, vilket medför att det är en stor bredd i arbetsuppgifterna. Därför behöver du ha en välutvecklad förmåga att hantera flera saker samtidigt och klara av att fokusera och prioritera rätt. Som Driftchef rapporterar du direkt till vår VD. 

Vi erbjuder
För rätt person erbjuder vi en varierande och spännande befattning med hög grad av självständighet. Avfallsbranschen är samhällsviktig, komplex och full av nya utmaningar. Hos oss hjälps vi åt att hantera vardagens utmaningar, har korta beslutsvägar och en stark teamkänsla. 

Erfarenhet som efterfrågas
För att lyckas i rollen som Driftchef hos oss, tror vi att du har högskoleutbildning inom teknik eller miljö eller annan relevant utbildning. Dessutom har du flerårig erfarenhet av att arbeta som chef och ledare. Då tjänsten innebär att du utgår från en kostnadsbudget för verksamheten, bör du vara kostnadsmedveten och ha ett gott övergripande verksamhetstänk.

Att använda dator och digitala verktyg är en helt naturlig del av din vardag. Du behärskar svenska språket i tal och skrift. B-körkort är ett krav då vi har verksamhet på flera olika platser.

Det är meriterande om du har arbetat inom miljö- och avfallsområdet alternativt med projektledning samt att du har tidigare erfarenhet av ledningsgruppsarbete.

Personliga egenskaper
Du är en proaktiv person som tar egna initiativ, sätter igång aktiviteter och drivs av att leverera höga resultat tillsammans med din personal. Vidare har du ett stort engagemang och passion för ditt arbete med människor och återvinningsfrågor som bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Ditt ledarskap har ett coachande sätt, men kan även vara strukturerat om situationen kräver det. Du kan växla mellan det dagliga operativa och det strategiska. Du är en naturlig ledare som har lätt för att få med dig din personal.
Du är flexibel och har lätt för att samarbeta, både med kollegor, kunder och leverantörer. Du är en positiv person som ser möjligheter och inte hinder. Som person är du prestigelös, har förmågan att lyssna in och ta hjälp av andra när det behövs.

Då allt i slutändan handlar om att skapa en lönsam verksamhet är du även analytisk, strategisk, och har lätt för att se olika samband. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och profil till den här tjänsten. 

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med Ny Kollega och du är välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Johan Spjuth på 0733- 67 06 60 vid frågor. Sista ansökningsdag är den 16 oktober, men ansök snarast då urval och intervjuer sker löpande. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Ny Kollega skapar nya möjligheter och växtkraft mellan människor och företag främst inom Öresundsregionen men även i Göteborg och Stockholm. Vi levererar kundanpassade tjänster inom: Rekrytering - Search - Personaluthyrning - Interim. Vi är medlem i Kompetensföretagen och blev i oktober 2021 ett auktoriserat rekryterings- och uthyrningsföretag. Läs mer om oss på  vår hemsida nykollega.se eller följ oss på LinkedIn och Facebook.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: AB Ny Kollega i Skåne
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 september 2022
  • Ansök senast: 16 oktober 2022

Liknande jobb


23 december 2024

20 december 2024