OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Norrtälje Vatten och Avfall levererar dagligen tjänster och produkter inom vatten, avlopp, avfall och återvinning. Vi skapar även förutsättningar för att lokalsamhället ska kunna växa och utvecklas på ett hållbart och miljövänligt sätt. Vi finns till för våra kunder och medarbetarna är vår viktigaste resurs.
Om tjänsten
Är du intresserad av VA-utveckling och ledarskap så kan detta vara något för dig.
I rollen som driftchef har du det övergripande driftansvaret för samtliga ledningsnät som hanterar dricks-, spill- och dagvatten i Norrtälje kommun samt budget och personalansvar för nio tekniker. Det ingår även att ansvara för de två beredskapskedjorna och planera beredskap. Utöver enhetens egna medarbetare har du en beredare och entreprenörer till hjälp i det dagliga arbetet.
Du ansvarar för att den dagliga driften optimeras, att underhållsbehov identifieras och arbetar med strategiska frågor gällande utveckling av verksamheten, personalfrågor och omvärldsbevakning. Du bevakar och tillser att myndighetskrav och krav avseende arbetsmiljö efterlevs och att personalen arbetar i enlighet med erforderliga rutiner. Då regionen i vissa delar har stor tillväxt kommer du även att aktivt delta i större projekt som är kopplade till exempelvis kapacitetsökning och utbyggnad av nya verksamhetsområden.
Arbetet medför ett stort eget ansvar med varierade arbetsutmaningar som bidrar till din personliga arbetsutveckling. Du är underställd och rapporterar till chef för drift och underhåll. Som driftchef för ledningsnät kommer du att ha ett nära samarbete med grupperna för underhåll ledningsnät, spillvatten, dricksvatten, underhåll anläggning, projekt samt planering och utveckling.
Arbetsbeskrivning
Som driftchef är du en nyckelperson som har det dagliga tekniska ansvaret för samtliga ledningsnät inom Norrtälje kommun. Du arbetsleder VA-driftenhetens drifttekniker, vilket innebär att du leder och fördelar det dagliga arbetet. I uppdraget ingår arbete ute på fältet där du bistår dina drifttekniker vad gäller planerade och akuta arbeten. I uppdraget ingår det även att identifiera underhållsbehov och delta i planering och genomförande av underhåll, mindre ombyggnationer och investeringar så att ledningsnätet utvecklas och upprätthåller en god standard och prestanda. Utformning av driftstrategier samt driftinstruktioner och förbättringsarbete är en del av det löpande arbetet.
Du ersätter chef för underhåll – ledningsnät men även andra chefer vid deras frånvaro, deltar i budgetplanering och budgetuppföljning, upphandlar avtalsleverantörer i samarbete med upphandlingsavdelningen, avropar avtalsleverantörer och följer upp deras arbeten.
Utmaningarna
Då ansvarsområdet är brett och kräver samarbete över områdesgränserna ställs det höga krav på samarbetsförmåga och samverkan. Avdelningens utvecklingsarbete är påbörjat och du kommer att få möjlighet att driva arbetet tillsammans med dina medarbetare och ledningsgruppen som stöd.
Kvalifikationer
Vi söker dig med ett starkt intresse för frågor rörande ledningsnät inom VA. Vi tror att du är prestigelös, lösningsorienterad, nyfiken och är intresserad av vidareutveckling både för din egen del och för organisationen. Du är lyhörd och har lätt för att kommunicera i både tal och skrift. Då beredskap kan komma att ingå i din befattning så ser vi gärna att du är bosatt i närområdet.
Krav: Du har en relevant utbildning och/eller mångårig erfarenhet av arbete med ledningsnät samt planering av arbete och underhåll på ledningsnät som vi bedömer som likvärdig. Vidare ska du ha erfarenhet av arbetsledning, kunskap och erfarenhet av entreprenadjuridik, projektledning, schaktfria metoder för ledningsförnyelse och nyläggning av ledningar. Du ska också ha giltiga intyg från utbildningarna BAS U och BAS P och Säker schakt - Schaktansvarig, goda datorkunskaper samt körkort behörighet B.
Meriterande: Erfarenhet av att ta fram avtal och göra avrop, arbete med VA banken samt systematiskt arbetsmiljöarbete.
Anställningsform
Heltid tillsvidare.
Beredskap kan ingå i tjänsten.
Månadslön. Individuell lönesättning.
Tillträdes datum enligt överenskommelse
Vi tillämpar löpande urval vilket innebär att tjänsten kan tillsättas innan ansökningstiden löpt ut.
Norrtälje Vatten och Avfall är ett aktiebolag som ägs av Norrtälje kommun. Den 1 mars 2021 tog bolaget över verksamheterna från VA-avdelningen och renhållningsavdelningen på kommunen. Norrtälje Vatten och Avfall har ungefär 120 anställda.
Surfa in på vår webbplats www.nvaa.se. Där kan du läsa mer om verksamheten, vad vi står för och hur du kommer i kontakt med oss.
Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran.
Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.