Driven beredskapssamordnare till Finansinspektionen

Driven beredskapssamordnare till Finansinspektionen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla Finansinspektionens arbete inom beredskap och totalförsvar? Då kan det här vara jobbet för dig.

Om jobbet


Som beredskapssamordnare på Finansinspektionen (FI) samordnar och utvecklar du myndighetens arbete inom beredskap, totalförsvar och sektorsansvar. Din roll omfattar att strukturera, samordna och förankra arbete både internt och externt. I arbetsuppgifterna ingår exempelvis utveckling av myndighetens och sektorns övningsverksamhet och förmågeutveckling inom krisberedskap och civilt försvar. Arbetsuppgifterna omfattar utveckling och implementering av processer och omhändertagande av resultat från aktiviteter.

I din roll kommer du även arbeta med aktiviteter för utveckling, uppföljning och att säkerställa kontinuitetsplaner för olika delar av verksamheten. Arbetet innebär täta kontakter med olika delar inom myndigheten och externt, både myndigheter och privata aktörer. Du kommer i din roll representera myndigheten i externa sammanhang som sker inom ramen för exempelvis beredskapssektorn Finansiella tjänster och  även med enskilda myndigheter och privata aktörer.

Inledningsvis kommer du vara placerad på avdelningen Stöd och Säkerhet på området Styrning och verksamhetsstöd. Efterhand kan din tjänst komma att flyttas ut till annat verksamhetsområde inom FI. Avdelningen Stöd och säkerhet har en övervakande och samordnande funktion över verksamhetens riskarbete och kontinuitetshantering. En översyn av hur myndighetens sektorsansvar ska organiseras pågår varför den organisatoriska placeringen kan komma att ändras under nästa år.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har en gymnasieexamen och en akademisk utbildning med relevant inriktning, eller annan relevant utbildning på området
• har minst tre års erfarenhet av arbete inom finansmarknaden (privat eller offentlig verksamhet).
• har erfarenhet av projektledning
• har kunskaper om finansmarknaden, krisberedskap och riskhantering inom operativ risk
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du


• har utbildning inom krishantering, övningsverksamhet, kontinuitetshantering eller har en projektledarutbildning
• har erfarenhet av att planera och leda övningar
• har tidigare erfarenhet av arbete med beredskapsfrågor på statlig myndighet
• har erfarenhet från första eller andra linjens riskfunktion med fokus på operativ risk och kontinuitetshantering.
• har kunskaper om totalförsvaret och den lagstiftning som gäller på området
• har kunskaper om kontinuitetshantering och säkerhetsskydd.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• vara självgående, initiativtagande och framåtblickande
• bidra till ett gott samarbete
• kommunicera tydligt med olika målgrupper
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt






Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.



Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Mikael Holmer, avdelningschef, 08-408 986 32

 





Sista ansökningsdag:



2022-08-22

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 juli 2022
  • Ansök senast: 22 augusti 2022

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


Inspektör, säkerhetskyddsspecialist

Inspektör, säkerhetskyddsspecialist

9 december 2024

Inspektör, säkerhetskyddsspecialist

Inspektör, säkerhetskyddsspecialist

9 december 2024

Informationssäkerhetssamordnare

Informationssäkerhetssamordnare

4 december 2024