OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Inledning
Är du intresserad av människor, administration och att bidra till en bra arbetsmiljö? Vill du arbeta i en spännande, händelserik och dokumenterat trevlig organisation? Har du förmågan att hantera frihet under ansvar? Då är det här tjänsten för dig!
Hovrätten för Övre Norrland är Sveriges nordligaste hovrätt och här arbetar cirka 40 medarbetare.
Arbetsplatsen består av en dömande avdelning och en administrativ enhet. Vi är en öppen och modern domstol där rättssäkerhet och effektivitet är viktiga ledord.
Vi söker nu en HR-administratör som tillsammans med sex kollegor med varierande uppgifter ser till att allt praktiskt fungerar i hovrätten. Internt handlar det om att den dömande verksamheten ska kunna fokusera på sitt arbete och externt om att serva medborgare som kontaktar eller besöker hovrätten.
Arbetet innebär
Som HR-administratör i hovrätten är du både en viktig kugge i maskineriet och lite av en spindel i nätet. Du ska därför ha god personkännedom, vara bra på att organisera, ha förmågan att samarbeta väl och vara prestigelös. Dessutom är det en fördel om du gillar att hänga med i utvecklingen, både i verksamheten som helhet och tekniskt, för det är alltid något nytt på gång.
Ditt huvudsakliga ansvar är personaladministrationen där lönefrågor hanteras med stöd av Domstolsverket. Utöver det arbetar du bland annat med administrationen av domarutbildningen, rekryteringsfrågor, riktlinjer och är chefsstöd i HR-frågor, vid exempelvis rehabilitering. Du ansvarar för det administrativa diariet och egna sidor på Intranätet. Utöver det hanterar du en rad mindre uppgifter av varierande karaktär.
I arbetet ingår också att vara backup för övriga administrationen, bland annat i frågor som rör nämndemän, arkivering och medborgarservice.
Dig söker vi
Du skapar goda professionella relationer till kollegor och ser din roll i gruppen. Du bidrar med din kompetens till det gemensamma arbetet, samtidigt som du har en utpräglad känsla för service.
Du ser självständigt var och hur dina insatser behövs i organisationen och du lyfter gärna förslag till förbättringar.
För att trivas hos oss behöver du kunna hantera en mängd olika uppgifter och situationer, samtidigt som du har förmågan att analysera och lösa problem. Du ska också kunna planera och prioritera ditt arbete.
Du har avslutad gymnasieutbildning med examen eller annan avslutad utbildning som bedöms likvärdig. Erfarenhet av arbete med personalfrågor, chefsstöd och rehabiliteringsarbete är meriterande.
Dator är ett naturligt arbetsverktyg och du behärskar de grundläggande funktionerna i såväl Word som Excel. Du är en van skribent och uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tillsvidareanställning som inleds med 6 mån provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Individuell lönesättning tillämpas.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.