Driven jurist som vill stötta i behörighetsärenden

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill vara med och bygga något nytt, något viktigt, något bra. För dig finns möjlighet att juridiskt stötta våra utredare på vår nybildade enhet för behörigheter i Härnösand där vi tar tag i en viktig samhällsfråga; skyddad yrkestitel för undersköterskor.

Om tjänsten

Du ger juridiskt stöd till enhetens utredare i deras arbete med att utreda och besluta om skyddad yrkestitel för undersköterskor. Du är en viktig del i det övergripande arbete med att höja kvaliteten i vården och omsorgen, vilket du gör med nyfikna och engagerade kollegor som vill att du trivs och mår bra på jobbet. Eftersom det här är en ny enhet som kommer att handlägga en ny behörighet kommer du få arbeta med många, för oss, nya frågeställningar. I arbetet är det extra viktigt att vi är snälla mot varandra och du bidrar därför, tillsammans med dina kollegor, till en inkluderande arbetsplats som möjliggör till kreativa lösningar och god förvaltningskultur. Detta är särskilt viktigt då du är med i starten av tre nya enheter med totalt ca 65 medarbetare. Du är alltså är en viktig person i den utvecklingsresa som detta innebär, både för organisationen och oss som individer.

Du kommer att få vara en del av att utveckla våra rutiner tillsammans med redan befintlig verksamhet. Du arbetar tillsammans med kollegorna inom Socialstyrelsen gentemot tydliga mål med många samarbeten men arbetar även självständigt. Som juridiskt stöd i behörighetsärenden arbetar du bl.a. med kvalitetssäkring, utveckling av praxis samt beslutsfattande. Du får även i förekommande fall föra myndighetens talan i domstol, delta i remiss- och föreskriftsarbeten och delta i samarbeten med andra myndigheter och aktörer.

Vi tycker det är viktigt att dela med oss utav kunskaper, att inkludera varandra och att vara öppna. Genom dialog och respekt skapar vi goda förutsättningar för personlig utveckling. Som organisation försöker vi leda via ett lättrörligt arbetssätt med en hög grad av tillit. Det innebär att vi löpande skapar de förutsättningar som krävs för att du och dina kollegor ska kunna genomföra era uppdrag.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du har även god initiativförmåga, ett lösningsorienterat förhållningssätt och är både flexibel och ansvarstagande. Med andra ord är du en målmedveten person som är van att arbeta i ett högt tempo mot uppsatta mål och har god förmåga att organisera ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• juristexamen
• erfarenhet av ärendehandläggning hos myndighet
• erfarenhet av överklagandehantering och omprövning av beslut hos myndighet
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift, samt har god förmåga att läsa och skriva på engelska.

Det är meriterande om du har


• genomfört notarietjänstgöring
• erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll med juridiskt stöd.

Bra att veta

Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret I Härnösand, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir jurist och din placering är på avdelningen för behörigheter och statsbidrag. Anställningen påbörjas snarast möjligt.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. 

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Anna Vieru på anna.vieru@socialstyrelsen.se eller Åsa Wennberg på åsa.wennberg@socialstyrelsen.se Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Miicke Nordin på miicke.nordin@socialstyrelsen.se. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 april 2023
  • Ansök senast: 23 april 2023

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

14 november 2024