Driven kommunikatör med ansvar för sociala medier

Driven kommunikatör med ansvar för sociala medier

Arbetsbeskrivning

Vi välkomnar en vass kommunikatör med ansvar för våra sociala medier
Som digital kommunikatör med ansvar för sociala medier i Upplands Väsby kommun har du en viktig roll i arbetet att tillgängliggöra information och budskap digitalt till Väsbybor, företagare och medarbetare i kommunen. Du arbetar både strategiskt och operativt genom hela processen - från bedömning av behov, målgruppsanalys, kommunikationsplanering till produktion av innehåll, publicering och community management. Din huvudfokus är sociala medier, men kommunikationsinsatser i andra kanaler kan också förekomma.
Du bidrar med din kommunikationskompetens och ditt digitala perspektiv i kommunikationsarbetet och enhetens gemensamma uppdrag. Du ansvarar för kommunens övergripande sociala medier där du skapar effektivt och relevant innehåll, både i form av text, bild och rörligt. Du ansvarar också för löpande community management, administrerar annonsering samt ger expertråd och stöd i organisationen om sociala medier. Det är du som driver utvecklingen framåt av kommunens närvaro i sociala medier med ambitionen att skapa mesta möjliga nytta för de vi är till för – medborgare, företagare och medarbetare i Väsby. Förutom allt detta följer du också upp och analyserar statistik.
Du tillhör kommunikationsenheten som består av tio engagerade medarbetare med en mångfald av kompetens och erfarenhet. Du tillhör också vårt digitala team inom enheten som ansvarar för digitala kanaler och driver utvecklingen av kommunens digitala kommunikation. Kommunikationsenheten är inne i en förändringsfas där vi tillsammans vässar både våra arbetssätt och leveranser. Vi ser fram emot att välkomna en ny kollega som vill vara med att forma verksamheten.

Är du den vi söker?
Du har utbildning från högskola eller universitet inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att självständigt arbeta både strategiskt och operativt med digital kommunikation och framförallt sociala medier. Det innebär att utifrån verksamheters behov bedöma, planera och genomföra olika kommunikationsinsatser för att uppnå önskad effekt. Du har god erfarenhet av att skapa effektivt, relevant och tillgängligt innehåll för sociala medier, vilket innefattar behovsanalys, genomförandeplanering, innehållsproduktion, publicering och uppföljning. Du har också god erfarenhet av effektiv community management.
Du är en skicklig skribent och van att anpassa budskap utifrån målgrupp och kanal. Du publicerar både i sociala medier och på webb med kunskap om hur innehåll anpassas för att uppfylla rådande lagkrav för tillgänglighet. Du behärskar Officepaketet, Photoshop för enklare bildhantering och InDesign för enklare formgivning. Du har erfarenhet av att skapa enklare rörligt material med mobilkamera och redigera i till exempel Adobe Premiere Pro.
Om du har erfarenhet av redaktionellt arbete i Sitevision är det meriterande. Erfarenhet av kommunikationsarbete i kommun eller annan politiskt styrd organisation är också meriterande.

Övrig information
Det är viktigt för Upplands Väsby kommun att rekrytera rätt person till rätt plats. Därför rekryterar vi kompetensbaserat. På så sätt tror vi att vi kan hitta bästa matchningen av kandidat för just den här tjänsten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upplands Väsby kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 februari 2021
  • Ansök senast: 16 mars 2021

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

25 november 2024