Driven medarbetare till arbete och integration sökes

Driven medarbetare till arbete och integration sökes

Arbetsbeskrivning

Lomma kommun erbjuder en attraktiv och trygg livsmiljö mitt i Öresundsregionen. Här vill människor leva, verka och utvecklas. Vi värnar om invånarna, miljön och havet. Lomma kommun står för utveckling och hög kvalitet.

I Lomma kommun arbetar vi med en värdegrund som utgår från orden öppenhet, respekt och ansvar. Vår värdegrund ger uttryck för ett synsätt som guidar våra medarbetare i vardagen. Engagerade medarbetare driver utvecklingen framåt och gör Lomma kommun till en arbetsgivare som stimulerar glädje och engagemang.

Socialförvaltningen är en av fyra förvaltningar i Lomma kommun. De senaste åren har vi påbörjat en stor förändringsresa där vi synar vår organisation, arbetskultur och struktur för arbetet, allt för att säkerställa bästa möjliga leverans av välfärdstjänster till våra medborgare.

På Socialförvaltningen i Lomma kommun tillhör du alltid en helhet och det är tillsammans som vi arbetar för att utveckla våra verksamheter. Vi vet att vi erbjuder ett utmanande och omväxlande uppdrag i olika roller som har stor betydelse för våra medborgare och deras livsvillkor. Vi vet också att det finns utmaningar och vi har valt att anta dem. Inom enheten för arbete och integration har vi valt att tillsammans arbeta för att alla som anvisas till Lomma kommun ska ges ett värdigt och gott mottagande och etableringsprocess, allt för att främja den enskildas delaktighet och inkludering i Lomma, i Sverige. Är du sugen på att vara med på vår resa?

ARBETSUPPGIFTER
Socialförvaltningen i Lomma kommun befinner sig i en förändringsresa med siktet inställt på att verka för att vara en modern Socialförvaltning i framkant med tydligt fokus på utveckling och medledaransvar. För att klara detta behöver vi engagerade och yrkesstolta medarbetare på alla våra olika funktioner. I arbetet som etableringshandledare handlar uppdraget om att på olika sätt stötta individer i en integrationsprocess. Detta innebär i stora delar att erbjuda ett vardagsnära stöd för de individer som är nya i Sverige och behöver stöd i sin integrationsprocess. Utifrån detta perspektiv så ligger denna insats helt i linje med Socialförvaltningen som helhets förändringsarbete, vilket innebär ett ännu större fokus på individerna vi arbetar för samt att stärka professionaliteten i uppdraget.

Som etableringshandledare har du ansvar att arbeta operativt med integrationsprocesser och arbeta för att möjliggöra stegförflyttningar för de individer som enheten arbetar för. Du är en medledare i en enhet där du tillsammans med dina kollegor är experter på frågor som rör etablering, bosociala frågor, sysselsättning och arbete. Därtill är du alltid en medledare i Socialförvaltningen och bidrar till att utveckla samarbeten inom Socialförvaltningen som helhet. I rollen som etableringshandledare behöver du på ett inspirerat och utvecklingsorienterat sätt driva de frågor som rör de målgrupper som enheten möter för att främja utveckling och inkludering för de enskilda. Tillsammans med övriga i enheten ansvarar du för att arbeta för att säkerställa ett gott mottagande och en god etablering, i alla de praktiska moment som integration innebär utifrån ett vardagsnära stöd.

Som etableringshandledare arbetar du med anvisning, kartläggning och planering, boende/och bostadsfrågor, blankettsupport, myndighetskontakter, eller annat som är kopplat till frågor som rör integration. Du kommunicerar och inspirerar både dina målgrupper, men också dina kollegor kring vägen framåt och delar vår vision om delaktighet och inkludering som vägledande ord i handling.

KVALIFIKATIONER
Formell kompetens krävs motsvarande beteendevetare och/eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Erfarenhet av tidigare uppdrag inom fältet integration, gärna i kommunal verksamhet, är meriterande.

Du bör ha god kännedom om juridiska ramar och Migrationsverkets och eller Arbetsförmedlingens riktlinjer kring frågor som rör uppdragets utförande. Meriterande är helt enkelt om du har kompetenser kring rättighetsperspektiv, bosättningslagen och annan angränsande lagstiftning som SoL och utlänningslagen. Vi finner det önskvärt om du har god förståelse för områden och frågor som rör flyktingar, asylsökande, nyanlända, ensamkommande men också delar som handlar om heder eller internationell migration och etniska relationer. Behärskar du fler språk än svenska och har erfarenhet att arbeta inom Lifecare, är det meriterande.

Det är viktigt för oss att du tycker om att arbeta med vardagsnära stöd dvs. operativt stötta enskilda i sin integrationsprocess. Det är också viktigt att du är inkluderande och kan motivera eller finna nya vägar framåt för dem du arbetar för eller med oavsett med eller motgångar. Vidare behöver du ha en förmåga till helhetssyn, vara lösningsorienterad och förstå vad tillsammanskap och samarbete innebär i praktiken.

Som medarbetare i Lomma kommun erbjuds du friskvårdsbidrag och semesterväxling. Du kommer bli en del av en enhet som är mitt i ett spännande utvecklingsarbete och därmed ha stora möjligheter att påverka hur bra integrationsarbetet i Lomma kommun blir.

Körkort är ett krav och vi begär alltid utdrag ur belastningsregistret för anställning.

ÖVRIGT
I Lomma kommun har vi valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lomma kommun, IFO
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 februari 2023
  • Ansök senast: 12 mars 2023

Liknande jobb


7 november 2024

Integrationshandläggare - samordnande uppdrag

6 november 2024

Integrationshandläggare

Integrationshandläggare

11 oktober 2024