Driven och engagerad projektledare till utvecklingsenheten

Driven och engagerad projektledare till utvecklingsenheten

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Avdelning ledningsstöd finns inom division medborgarservice där verksamheten med över 100 servicekontor bedrivs. Ledningsstöd ansvarar bland annat för att samordna divisionens verksamhetsuppföljning, verksamhetsutveckling, projekt, systemstöd, internkommunikation och kompetensutvecklingsinsatser. Avdelningen ansvarar även för att koordinera samverkan mellan Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Avdelningen har 19 medarbetare och är uppdelad i två enheter: enheten för utveckling och enheten för produktion och förvaltning.

På enheten för utveckling finns projektledare och verksamhetsutvecklare som arbetar med etablering av nya servicekontor, anslutning av nya myndigheter till servicekontoren, utveckling av samverkan, förändringsledning, intern kommunikation, samt övrigt förekommande verksamhetsutveckling.

Nu söker vi en projektledare som även kan axla rollen som verksamhetsutvecklare. Vi vill att du bidrar med hög ambition och mycket energi till utveckling av servicen till våra medborgare. Tillsammans med motiverade kollegor och med stort stöd både inom och utanför myndigheten finns goda möjligheter att åstadkomma viktiga förändringar och att utveckla sin egen kompetens.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som projektledare inom servicekontorsverksamheten planerar, koordinerar och leder du fristående projekt som kan ha flera delprojekt. Projekten och uppdragen är till största delen verksamhetsrelaterade, men har ibland inslag av it-utveckling. Du genomför även utredningsuppdrag, faciliterar workshoppar och verksamhetsplanering, samt är ett metodstöd till både kollegor och verksamheten. Du arbetar tillsammans med avdelningens verksamhetsutvecklare och projektledare, i nära samarbete med stöd- och ledningsfunktioner inom myndigheten samt externa intressenter. Även divisionens chefer och medarbetare är delaktiga i dina uppdrag. Du driver projekt enligt projektstyrningsmodellen PPS.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Minst tre års dokumenterad erfarenhet som projektledare för verksamhetsprojekt
• Dokumenterad erfarenhet som projektledare inom offentlig verksamhet
• Certifiering inom projektstyrningsmodell och förändringsledning
• Erfarenhet av projektledning enligt en projektstyrningsmodell

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Du ska ha utvecklade ledaregenskaper med betoning på problemlösning och helhetsperspektiv
• Ha en stark analytisk förmåga
• Vara drivande och resultatorienterad 
• Snabbt kunna sätta dig in i nya frågor
• Engagera ditt team så att gemensamma mål nås
• Skapa gott samarbete med både interna och externa parter

Det är meriterande om du har:
• Erfarenheter av förändringsledning
• Drivit förstudie- och uppföljningsarbete
• Erfarenhet av att driva projekt som del av en portfölj
• Erfarenhet av att driva it-projekt

Övrigt
Tjänsten är på 100% och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Vi önskar tillträde i augusti.
Anställningen är placerad i Stockholm.
Tjänsten kan innebära en del resande.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 27 april, 2022. I din ansökan ska det tydligt framgå år och månad för dina arbeten samt en kort beskrivning kring arbetsuppgifterna. Vi planerar att påbörja intervjuer under vecka 18, 2022.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och du måste därför vara svensk medborgare. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2022
  • Ansök senast: 27 april 2022

Liknande jobb


9 november 2024

Project Manager till Sollentuna

Project Manager till Sollentuna

8 november 2024

Internkonsult inom Stockholms stad – Systemarkitekt

Internkonsult inom Stockholms stad – Systemarkitekt

8 november 2024