OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och vuxenutbildningen i att lyckas med detta uppdrag. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till vårt viktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande.
Nu söker vi en driven projektkommunikatör till Skolverkets projekt att digitalisera de nationella proven och bedömningsstöden i grundskolan och på gymnasial nivå.
Om arbetet
Skolverket har ett uppdrag att digitalisera de nationella prov och bedömningsstöd som används i grundskolan och på gymnasial nivå. Arbetet utförs i projektform och införandet av de digitala proven startar 2024. I rollen som projektkommunikatör för ett av de största digitaliseringsprojekten i Skolsverige kommer du att stödja projektet både i det operativa och i det strategiska kommunikationsarbetet. Du tillhör enheten för kommunikationssamordning men arbetar till övervägande del med personer inom projektorganisationen. Du ingår i projektledningen samt i kommunikationsavdelningens arbetsgrupp för digitalisering.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Ge strategiskt och operativt kommunikationsstöd till projektledning och projektmedlemmar.
• Initiera, planera och genomföra interna och externa kommunikationsinsatser i olika kanaler.
• Ansvara för kontakter med leverantörer om behov av formgivning, film, podd, tryck osv.
• Uppdatera befintliga och publicera nya webbsidor med innehåll om projektet.
• Ta fram och uppdatera PowerPoint-presentationer.
• Ha löpande kontakt med Skolverkets upplysningstjänst om inkommande frågor gällande projektet och vid behov formulera svar.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete på en arbetsplats där du har goda förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, trivas och må bra. Våra förmåner omfattar bland annat friskvård, flexibel arbetstid och lediga klämdagar och goda semester- och pensionsvillkor. Skolverket har lokaler i Solna Business Park och det finns möjlighet att göra överenskommelse om distansarbete på upp till 50 procent om arbetsuppgifterna tillåter.
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning inom kommunikationsområdet eller annan utbildning som Skolverket bedömer relevant för tjänsten
• flera års aktuell erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete
• mycket god stilistisk förmåga
• aktuell erfarenhet av webbpublicering
• goda kunskaper i Word, Excel och PowerPoint.
Det är meriterande om du har arbetat i ett större projekt samt har god förståelse för och erfarenhet av att kommunicera digitaliseringsfrågor. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att arbeta på en statlig myndighet eller i annan offentlig verksamhet.
Som person är du driven, noggrann och flexibel. Du är utåtriktad och samarbetar väl med andra, samtidigt som du proaktivt och självständigt har förmågan att driva kommunikationsfrågorna inom projektet.
Medarbetarskapet är viktigt för oss på Skolverket. Att arbeta hos oss innebär att du agerar i enlighet med Skolverkets medarbetarskapspolicy och den statliga värdegrunden. Vårt medarbetarskap och ledarskap är formulerat i fem kärnvärden; förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling.
Vilka är vi?
Kommunikationsavdelningen ansvarar för att samordna och driva Skolverkets strategiska och operativa kommunikation. Avdelningen består av cirka 80 personer och blir inom kort uppdelad i fem enheter. Avdelningen ger stöd och vägledning åt projekt, verksamheter och verksledning i kommunikationsfrågor och ansvarar också för mediearbetet och upplysningstjänsten. Avdelningen ansvar även för innehåll och utveckling av skolverket.se samt flera andra webbportaler.
Enheten för kommunikationssamordning, som består av drygt 20 personer, arbetar med att ge ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd till myndigheten. Enheten planerar, samordnar och genomför kommunikationsinsatser, tar fram styrdokument för kommunikation och ansvarar för internkommunikation, klarspråk, grafisk profil och större events.
Upplysningar och ansökan
Tjänsten är en visstidsanställning på två år.
Sista ansökningsdag är den 13 juni. Under vecka 24–25 är arbetspsykologiska tester samt arbetsprov inplanerade och intervjuer är planerade till vecka 26-27.
Läs gärna igenom ansökningsformuläret innan och förbered dina svar för att göra ansökan. Ansökan består av utvalda urvalsfrågor samt CV. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Jenny Sellberg 08-5273 3828 (Lärarförbundet), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Claes Prentius (Saco) 08-527 334 47.
Kontaktpersoner på detta företaget
Se fullständig annons på vår hemsida!
Zara Warglo, Tf enhetschef
08/527 332 31
Kristina Larsson, Ekonomichef
08-527 332 00
Karin Hector-Stahre, Enhetschef
08-527 332 76
Karin Kroon, HR-chef
08/527 33 147
Christina Polgren, Enhetschef
08/527 33 382
Eva Nordlund, Undervisningsråd
08/527 33 595
Mats Olsson, Undervisningsråd
08/527 333 63
Anders Palm, Enhetschef
08/527 332 00
Johanna Freed, Biträdande enhetschef
08/527 332 00