OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha ett utåtriktat juridiskt arbete med möjlighet att aktivt delta i det förändringsarbete som pågår inom Sveriges Domstolar?
Då kan det vara dig vi söker!
Vad innebär arbetet?
Då två av våra medarbetare går vidare mot nya utmaningar ges nu möjligheten att få vara med och bidra med juridisk expertis och utveckla Sveriges Domstolar.
Som medarbetare hos oss är dina arbetsuppgifter vanligtvis att:
- göra juridiska analyser av utvecklingsarbete inom Sveriges Domstolar,
- utföra utredningar och genomföra olika regeringsuppdrag, ofta i projektform,
- föredra remisser,
- ge råd och vägledning till domstolarna inför större lagändringar,
- ge intern juridisk upplysning och rådgivning inom områden som offentlighet och sekretess, personuppgiftshantering, men även i andra frågor,
- ta fram föreskrifter och föreslå lagändringar, och
- representera Domstolsverket i samverkansgrupper och nätverk.
Rättsenheten deltar i flera internationella nätverk och sammanhang där vi samordnar och besvarar internationella enkäter och förfrågningar om Sveriges Domstolars verksamhet. Detta kommer även vara en central uppgift för en av de medarbetare vi nu söker. Bakgrund från allmän domstol är meriterande för denna uppgift.
Arbetet på Rättsenheten innebär ett nära samarbete med alla avdelningar på Domstolsverket, men även med domstolar, Regeringskansliet och andra myndigheter.
Vem är du?
Vi söker dig som är en välmeriterad assessor eller har motsvarande erfarenhet. Du har bred juridisk kompetens och god verksamhetskunskap om Sveriges Domstolar.
Som person är du analytisk, noggrann och har ett problemlösande förhållningssätt. Vidare är du nytänkande, kreativ och har ett gott omdöme. Du har lätt för att samarbeta och kan arbeta både självständigt och i projektform. Dessutom kommunicerar du på ett tydligt sätt i både tal och skrift och hanterar IT-system på ett effektivt sätt. Mycket goda kunskaper i engelska är meriterande för den tjänst som avser internationella frågor.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övriga upplysningar
Anställningen avser ett sexårigt förordnande alternativt en tillsvidareanställning (med inledande provanställning). Anställningens omfattning är på heltid och vi söker en eller flera medarbetare. Placeringsort är i första hand Jönköping, men även Göteborg kan vara aktuellt.
Välkommen med din ansökan senast 22 maj 2022.
Vilka är vi?
Rättsenheten utgör tillsammans med enheten för internationella relationer och informationssäkerhetsenheten Rättsavdelningen.
Rättsenheten bidrar med juridisk expertkompetens vid utveckling av domstolarnas kärnverksamhet och i administrativa frågor inom Sveriges Domstolar. Enheten ansvarar även för viss samordning på detta område. I dialog med domstolarna initierar enheten även nödvändiga författningsförändringar tar fram föreskrifter till stöd för den dömande verksamheten. En annan viktig uppgift är att i samband med lagändringar analysera deras påverkan på arbetsformer och rutiner och ge domstolarna stöd i sådana frågor. Arbetet sker i nära samverkan med andra avdelningar inom Domstolsverket, domstolarna och andra myndigheter.
Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar knappt 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighet. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593