OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
”Variationen i arbetsuppgifterna, den glädjefyllda arbetsvardagen med kollegorna och den samhällsnyttiga funktionen gör den här arbetsplatsen till den bästa tänkbara” - Frida en av medarbetarna inom administrationen på Göta hovrätt.
Vill du arbeta på en arbetsplats där vi gör skillnad i samhället? En trivsam arbetsplats som präglas av ett gott arbetsklimat med en öppen atmosfär och där du får vara med och bidra med din kompetens? I så fall har du möjlighet att komma till oss och vara med att forma en nyinrättad roll som HR-konsult.
Om Göta hovrätt
Göta hovrätt är en av sex hovrätter i Sverige. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagas från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Hovrätten utbildar också nya domare. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser som alla samspelar i hovrättens betydelsefulla arbete. Göta hovrätt är en arbetsplats som präglas av ett öppet och välkomnande klimat och här arbetar drygt 85 personer. Vi satsar på hög kvalitet i dömandet och den övriga verksamheten. Allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts och vi arbetar aktivt med att utveckla vår verksamhet. Inom den administrativa enheten på Göta hovrätt arbetar 11 medarbetare med allt ifrån ordningsvaktsfrågor, bibliotek, arkivfrågor till ekonomi och personalfrågor. Enheten leds av den administrativa direktören.
Arbetet innebär
Vi söker vi dig som vill arbeta i en bred, utvecklande och spännande HR-roll tillsammans med oss. Rollen är en nyinrättad vars innehåll kommer att vara varierande och kan komma att formas utifrån den som får anställningen. Du arbetar nära kärnverksamheten, som är den dömande delen, och i nära samarbete med den administrativa direktören. De frågorna som du kommer att hantera kan vara av såväl strategisk art, likväl frågor som måste hanteras här och nu.
En viktig del i ditt arbete kommer att vara ansvaret för rekrytering av de som söker till domarutbildningen (fiskaler) samt att planera och hålla ihop deras tjänstgöringsplaceringar under den fyraåriga utbildningen. Det sker genom många kontakter med de åtta tingsrätter där fiskalerna tjänstgör under halva sin tid. Som stöd i ditt arbete i denna del finns även den administrativa fiskalen/assessorn att tillgå. Där utöver kommer andra HR relaterade arbetsuppgifter vara aktuella, som exempelvis genomföra lönekartläggningar, utveckla och hålla i introduktion för nya medarbetare samt verka för vår attraktivitet.
Utifrån vår kommunikationspolicy kommer du ha ett huvudansvar för vår interna och externa kommunikation. Det sker bland annat genom att implementera och vårda vår kommunikationspolicy, vara huvudansvarig för struktur och innehåll i vårt intranät samt strukturer på våra gemensamma lagringsytor.
Vid årsskiftet 2022/2023 kommer hovrätten att flytta till nya lokaler vilket gör att du kan komma att vara med i och/eller leda olika projekt inför flytten. Utöver detta tillkommer andra administrativa uppgifter. Administrationen inom Göta hovrätt är en liten enhet där vi hjälper och stöttar varandra, vilket gör att det är självklart för dig att kunna hoppa in där det behövs. Du kommer att vara backup i HR-administrativa uppgifter och övriga administrativa uppgifter som förekommer inom teamet vid frånvaro och under semesterperioder. Det gör att du får inblick i flera spännande områden.
Vi söker dig som
Vi ser gärna att du har en högskoleutbildning inom HR, gärna med inslag av kommunikation, eller annan utbildning som bedöms likvärdig och relevant. Kanske är du relativt ny i din yrkesroll och söker en anställning där du kan få vara med och bidra samt växa i.
Då arbetet och arbetsuppgifterna kan variera är de personliga egenskaperna och din attityd av stor vikt i detta arbete. Som person är du kommunikativ, engagerad och ansvarstagande. Vidare ser vi att du har en fin förmåga att skapa förtroendefulla relationer samt att du har ett gott självledarskap.
Arbetet ställer krav på en känsla för service och du bör vara beredd på att ta dig an arbetsuppgifter av skiftande slag. Och självklart vill du vara med och bidra till vårt goda arbetsklimat!
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.