OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Driven, stolt och nyfiken socialsekreterare med en härlig personlighet som vill vara med på en spännande och omväxlande resa sökes till en dynamisk enhet. Vad väntar du på?
Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en attraktiv arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden och vår organisation förändras varför vi behöver dig som vill bidra med engagemang och härlig energi. Det arbete vi gör tillsammans varje dag, året om, har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare genom professionellt och respektfullt bemötande.
Enheten för äldre och funktionsvariation består idag av 14 socialsekreterare , två administratörer, två gruppledare, några timavlönade och en enhetschef. Tillsammans utreder, beslutar och följer vi upp insatser enligt socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, bostadsanpassningslagen samt avgifter. Enheten är indelad i undergrupper utifrån olika lagrum och ansvarsområden.
För att kvalitetssäkra myndighetsutövningen söker vi drivna nya medarbetare som vill bidra till enhetens och avdelningens utveckling. Är det du?
Vi erbjuder en arbetsplats med engagerade och delaktiga arbetskamrater där humor är en lika viktig ingrediens som våra värdeord: stolthet, öppenhet, omtanke, respekt och ansvar. Som ny medarbetare tilldelas du en mentor och deltar i vårt introduktionsprogram. Vi har flexsystem, såväl intern som extern handledning, kontinuerlig fortbildning, semesterväxling, ersättning för patientavgifter, friskvårdssubvention samt möjlighet att till viss del arbeta hemifrån. Arbetsplatsen är belägen centralt i Flen med närhet till buss- och tågstation.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare på enheten för äldre och funktionsvariation ansvarar du för att säkerställa rättssäkerhet och delaktighet enligt utredningsmetoden IBIC (individens behov i centrum). Som socialsekreterare ska du utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser enligt gällande lagrum. Vi arbetar bland annat i det webbaserade verksamhetssystemet Combine.
Det vi söker är främst handläggare till Team 1 som handlägger hemtjänstärenden, korttidsvistelse, dagverksamhet, växelvård och särskilt boende. Om intresse och möjlighet finns, kan det bli aktuellt med arbetsuppgifter i vårdplaneringsteamet som är beläget på vår gemensamma mottagning inom myndighetsavdelningen, eller i Team 2 som handlägger ärenden enligt LSS och socialpsykiatri.
En viktig arbetsuppgift är att du deltar aktivt i utvecklingen av verksamheten och har en viktig roll i samverkan med såväl interna som externa samverkanspartners med brukaren i fokus.
Kvalifikationer
Vi söker dig med examen från Socionomprogrammet (eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig). Körkort och god datavana är ett krav.
En förutsättning för att trivas och lyckas som socialsekreterare är att du vill ge hög service till våra kommuninvånare, att du är självgående, utvecklingsinriktad, stresstålig, strukturerad samt har intresse och fallenhet för socialt arbete.
Som person behöver du vara trygg i dig själv och i yrkesrollen som myndighetsutövare, behärska det svenska språket väl samt ha en god förmåga att kommunicera med andra både i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som socialsekreterare/biståndshandläggare, samt har kunskaper inom IBIC.
Du är lösningsorienterad och tar ansvar för att göra dig delaktig i verksamhetsfrågor både på enhets- och avdelningsnivå.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att din syn på medarbetarskap överensstämmer med vår.
Övrigt
Tjänsterna är 100% tillsvidareanställning. Andra anställningsformer kan diskuteras. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Sista ansökningsdag 2022-08-14. Ansökan sker genom anvisad länk. Intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden.
Tillträde enligt överenskommelse.
Kommunen arbetar aktivt för att öka jämställdhet och etnisk mångfald på arbetsplatserna, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter, bemanningsföretag och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!