OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Vi på Funktionsstöd Myndighet Nordost växer och vi söker därför dig som vill följa med oss på denna resa.
1 september i år så slog vi samman två stadsdelskontor, Östra Göteborg och Angered. Vi skapade i stället ett områdeskontor som jobbar för hela detta område som vi kallar nordost. Vi sitter numera tillsammans i fräscha lokaler på Angered torg. Angereds torg är en knytpunkt i området, både vad gäller lokaltrafik och möjligheterna att ta sig hit men även vad gäller utbud av butiker och restauranger.
Vi är ett gäng som trivs ihop och värnar om vårt goda arbetsklimat. Vi stöttar varandra i arbetet och jobbar tillsammans i metodgrupper och medhandläggarskap. Hos oss får du ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka samt tillgång till metod- och processhandledning.
På enheterna Nordost barn och Nordost vuxen handlägger vi ansökningar om bistånd samt begäran om insatser enligt Socialtjänstlagen och LSS. I din roll som socialsekreterare kommer du att möta personer med psykisk/neuropsykiatrisk/fysisk och intellektuell funktionsnedsättning, deras familjer, nätverk samt godemän/förvaltare. Ibland kommer du att hålla samtal tillsammans med tolk. Vi samarbetar med utförarverksamheter såsom boenden, boendestöd, hemtjänst, övrig socialtjänst, myndigheter och sjukvård. Ibland kan arbetet också innebära en del resor för att besöka personer som bor på boenden utanför kommunen. Kompetensutveckling och omvärldsbevakning är en viktig del av arbetet.
Arbete på myndighet funktionsstöd innebär att kombinera teoretiska kunskaper kring diagnoser samt kring konsekvenser av funktionsnedsättning ur ett socialt/biologiskt/psykologiskt/kulturellt perspektiv med dina praktiska färdigheter. Det kan handla om att kommunicera med personer som har nedsatt kommunikationsförmåga och med personer i utsatta situationer och i kris. Arbetet innebär att hantera prioriteringar, krav och motstridiga intressen, att göra etiska överväganden och ställningstaganden. En viktig del är också att avgöra när annan kompetens än den egna behövs.
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift.
Erfarenhet är meriterande men inget krav. Vi ser mer till personlig lämplighet för tjänsten.
KVALIFIKATIONER
• Socionomexamen - Krav
Eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Körkort - Meriterande
B
Bemötande - Krav
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Utvecklingsorienterad - Krav
Du söker och tar fasta på möjligheter att tänka nytt i arbetsrelaterade sammanhang och detta kan omsättas i praktiken samt leda till förbättringar. Du håller dig uppdaterad genom omvärldsbevakning och du reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet.
Ansvarsfull - Krav
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
ÖVRIGT
Urval påbörjas under ansökningstiden.
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Intervjuer för denna tjänst kommer att hållas digitalt.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningens eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.