OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
Vill du vara med och utveckla en av Sveriges modernaste myndigheter?
Hos oss pågår ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete för att ge Sveriges pensionssparare och pensionärer bättre information och service. Bland annat utvecklar vi och moderniserar myndighetens digitala tjänster. Nu söker vi flera verksamhetsutvecklare till vår Utvecklingsavdelning.
I utvecklingsavdelningens uppdrag ingår att driva myndighetens strategiska verksamhetsutveckling i riktning mot myndighetens framtidsbild. Det innefattar att driva och arbeta med konkretisering och genomförande av olika projekt och aktiviteter för att realisera framtidsbilden. Flera framtida tjänster kommer att vara digitala och kommer att kräva en ökad förmåga att driva utveckling utifrån ett kundbehov.
Vi är idag cirka 60 medarbetare som arbetar på ett konsultativt och stödjande sätt och till stor utsträckning i projektform. All förändring sker i nära samverkan med de avdelningar och staber som berörs av förändringen. Arbetet innebär även stor samverkan med andra myndigheter och organisationer.
Vi söker dig som brinner för att utveckla tjänster och att få en grupp människor att prestera tillsammans. Som verksamhetsutvecklare på utvecklingsavdelningen kommer du att ha rollen som verksamhetsanalytiker eller kravanalytiker i vår utvecklingsprocess beroende på var du har din erfarenhet och var ditt intresse ligger. Du kommer att ingå i en av kompetensgrupperna Verksamhets- och kravanalys eller Metod och process på Utvecklingsavdelningen.
I din roll som verksamhetsanalytiker innebär tjänsten att du ska driva förstudier som utreder olika förutsättningar inför beslut om större projekt eller förändringar, översätta verksamhetens önskemål och strategier till tydliga verksamhetsanalyser. Du använder myndighetens fastställda metoder för utvecklingsarbete.
I din roll som kravanalytiker innebär tjänsten att du ska översätta verksamhetens önskemål till tydliga kravspecifikationer, leda kravarbete, delta i projektarbete eller förvaltningsarbete, dokumentera enligt fastställda modelleringsverktyg samt implementera nya metoder och arbetssätt. Du ansvarar för att rätt krav ställs och utvecklas enligt beställarens önskemål.
I många projekt är du en viktig länk mellan verksamheten och IT och det är därför viktigt att du även förstår tekniken i stora flödesbaserade system och digitala kanaler.
Du förväntas agera som förebild och proaktivt föreslå förändringar.
Utbildning och erfarenhet:
Du har relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vidare har du goda kunskaper och erfarenhet av verksamhetsutveckling/tjänsteutveckling i digitala kanaler och hur sådan bedrivs på ett strukturerat sätt med stöd av olika metoder för t.ex. verksamhetsanalys, kravanalys och kravställning.
Vidare krävs:
- Dokumenterad erfarenhet av att planera och leda workshops och analysarbete
- Erfarenhet av att driva utvecklings- och förändringsarbete
- Att du har arbetat självständigt med utredningar och analyser
- Erfarenhet av ett konsultativt förhållningssätt
Meriterande är:
-Erfarenhet från liknande roll inom statlig eller annan offentlig verksamhet alternativt från försäkrings- eller konsultbolag
- Kunskap om den allmänna pensionen och tjänstepensioner
- Certifierad verksamhetsanalytiker eller kravanalytiker
- Flerårig erfarenhet av arbete med agil och iterativ utveckling
- Erfarenhet av arbete med servicedesign/tjänstedesign.
Egenskaper:
För att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att driva förändringsarbete och har förmåga att ständigt arbeta med att förbättra verksamheten. En förutsättning för att lyckas med uppdraget är att du har ett konsultativt förhållningssätt och en vilja att ta till dig kunskap och utvecklas tillsammans med dina kollegor.
Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat. Du har god analytisk förmåga, och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Vidare har du har lätt för att samarbeta och kan förankra idéer hos både projektmedlemmar, chefer och medarbetare. Det är också viktigt att du har en god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska samt förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt.
Ovanstående egenskaper krävs för att lyckas och trivas i rollen som verksamhetsutvecklare hos oss, vi kommer därmed att i urvalet lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder
- Spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör
- Utvecklande arbete på modern myndighet med höga framtidsambitioner
- Nätverk med analytiker i syfte att dela erfarenheter och att kontinuerligt utveckla den egna kompetensen
- Som statligt anställd har du goda anställningsvillkor och många förmåner, dessutom värdesätter vi god balans mellan jobb och fritid
- Vi sitter i ljusa och nyrenoverade lokaler centralt placerade i Hornstull på Södermalm i Stockholm.
Övrigt:
Tjänsten är tillsvidare och placerad i Stockholm. Då myndighetens verksamhet bedrivs på åtta verksamhetskontor, lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm, kan resor förekomma i tjänsten.
För mer information:
För mer information kontakta enhetschef Biljana Lajic 010-454 22 12.
Fackliga representanter: Thomas Martinuzzi, SACO, 010-454 35 52 och Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53
Välkommen med din ansökan!
Din ansökan vill vi ha senast den 8 januari 20117.
Ange diarienummer PSL 2016-157 i din ansökan.
Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss alla samtal från säljare.