OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa.
Har du en humanistisk människosyn med dess insikt i att alla människor både vill och kan, men att man ibland behöver hjälp på vägen – inte minst som ung? Vågar du ha höga förväntningar på dina medmänniskor, inklusive dina elever? Ger din undervisning ett högt förädlingsvärde/ett högt lärandeutfall? Handlar begreppen ”inkludering” och exkludering för dig om förhållningssätt och inte endast om den fysiska platsen? Ser du bedömning som ett självklart inslag i all pedagogik och en förutsättning för att kunna bygga vidare på elevens och elevernas förförståelse? Vill du ha en rektor och skolledning som vilar tryggt i en teoribas och som ser det som en självklarhet att rektor skall kunna leda dialoger och diskussioner rörande didaktik och pedagogik? Vill du ha en rektor och skolledning som anser att var och en gör ett bättre jobb om man ser sin roll i helheten? Vill du ha en rektor och skolledning som har fokus på att förädla praxis och inte springa på varenda modeboll? Vill du ha en rektor och skolledning som vågar lita på dig som medarbetare och som ser just din åsikt som värdefull? Delar du inställningen "tillsammans är jag stark" – och ser samarbete som en självklarhet och styrka samtidigt som du står på egna ben och är en auktoritet i undervisningssituationen? Sist men inte minst: vill du göra skillnad?
Om du besvarat ovanstående frågor med ett rungande ”Ja!” är du varmt välkommen att söka tjänsten, så vi får träffas och få veta mer om varandra.
Kort om skolan
Våra elever består av en härlig samling individer där den absoluta majoriteten har svenskan som sitt andra språk. Vi tar emot cirka 50 nyanlända elever varje år och våra elever och/eller deras föräldrar kommer från världens alla delar. Det ger att det är extra viktigt för dig och oss att medvetet arbeta för elevens språkutveckling.
På Höglundaskolan har vi pedagogiken och didaktiken i centrum. Vi uppfinner inte hjulet utan förädlar det vi redan gör genom att förena tradition med innovation. Tillsammans äger vi en enorm erfarenhet, den skall vi använda oss av genom att ta del av varandras erfarenheter – med hjälp av det som brukar kallas kollegialt lärande. Vi använder oss också av extern fortbildning när vi ser att det hjälper oss att bli ännu bättre.
En röd tråd genom allt vi gör är att synliggöra tänkandet. Till exempel sker det genom att vi bjuder in varandra, eleverna och vårdnadshavarna i varför vi gör det vi gör, med hjälp av pedagogiska planeringar i våra olika pedagogiska verksamheter. Vi följer upp resultaten för att se vad vi gjort bra och vad vi kan göra ännu bättre.
Vi har kommit långt i att skapa en fin arbetsmiljö och besökare kommenterar återkommande den fina arbetsro som råder på skolan. Den kommer dock inte gratis utan är ett resultat av hårt arbete. Att jobba vid fronten, i ett socioekonomiskt tufft område kräver sin kvinna eller man men belöningen: feedbacken från eleverna, deras studieframgångar och stödet från vårdnadshavarna, gör att vi vill arbeta just här på vår skola.
Vi har högt satta mål och konstaterar att våra sexor kommer att ha avsevärt högre meritvärde i åk sex än snittet i landet. Det åstadkommer vi utifrån vetskapen att "tillsammans är jag stark".
Vår skola är endast fem år och har en inredning i vackert trä och glas, vilket starkt bidrar till den stolthet vi alla, unga som gamla, känner över vår arbetsplats: Höglundaskolan.
På Höglundaskolan är DU viktig.
Kompetenskrav
Vi söker dig med behörighet för årskurserna 1-6. Meriterande är att du har en bred kompetens och erfarenhet. Givetvis är även du som är nyexaminerad välkommen att söka. Du har en humanistisk människosyn vilken innebär tilltron till varje människas vilja och förmåga att utvecklas. Vi arbetar i årskursvisa arbetslag och som ämneslärare från årskurs fyra. Vi lärare möts och samarbetar i bland annat ämnesgrupper och fokusgrupper som Likabehandling, Ikt och Medling.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Tjänsten kan komma att tillsättas innan annonsens utgång.
Just DU är välkommen med just DIN ansökan.
Vi har valt rekryteringsvägar och undanber oss vänligt men bestämt andra erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lena Gerlofstig
08-606 71 91
Nina Ljung
08-606 47 47
Hanna Cederlöf
08-606 70 00
Maria Blom
08-606 70 00
Carina Reisö
08-606 51 02
Olga Glomdal, bitr.rektor Estetiska programmet
08-606 76 42
Olga Glomdal, bitr.rektor El- och energiprog,
08-606 76 42
Johan Beer
08-606 80 97
Britt-Marie Wakäng
08-606 86 07
Sara Vikslund
08-606 70 00