E-arkivarie

E-arkivarie

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Kommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet.

På förvaltningen arbetar cirka 140 medarbetare utifrån målsättningen att Vi ska leda och samordna utvecklingen med fokus på nyttan för de vi är till för.

Denna tjänst är placerad på Kansli- och utredningsavdelningen där bland annat kommunarkivarie, registrator och kommunjuristerna är arbetar.

ARBETSUPPGIFTER
I och med kommunens satsning på digital verksamhetsutveckling kommer frågor om digitalt bevarande att aktualiseras och efterfrågan på kommunarkivets kompetens att öka, det är därför nödvändigt att förstärka resurserna på kommunarkivet med en e-arkivarie.

Du kommer att arbeta strategiskt och operativt med frågor som rör långsiktigt digitalt bevarande, både för kommunarkivet och kommunens nämnder. Ditt fokus kommer inledningsvis att vara på att implementera e-arkivtjänsten, verifiera dess funktionalitet samt att delta i arbetet med att ta fram arbetssätt och informationsmaterial för hur e-arkiveringen ska gå till i kommunen.

Du kommer i ett uppstartsskede även att delta i ett utvecklingsarbete om hur vi hanterar personuppgifter i vårt diarieföringssystem. Att ansluta diarieföringssystemet till e-arkivet är en viktig del av detta arbete.

Rådgivning till kommunens nämnder och förvaltningar är en viktig del av arkivmyndighetens verksamhet. Du kommer att delta i detta arbete genom att ge råd i frågor om t.ex. långsiktigt digitalt bevarande.

KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen i arkivvetenskap om minst 60hp på magister- eller masternivå. Övrig utbildning eller kurs med inriktning på digitalt bevarande är meriterande. Förvärvad kunskap på annat sätt, t.ex. genom arbetslivserfarenhet kan bedömas likvärdigt av arbetsgivaren.

Vi ser att gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete som arkivarie med inriktning mot digitalt bevarande och utvecklingsfrågor kopplade till långsiktigt digitalt bevarande. Du har arbetat med e-arkiv eller deltagit i kravställning och införande av e-arkiv samt har god kunskap om de tekniska aspekter som hör samman med detta. Erfarenhet av projektledning är meriterande.
För rollen krävs också att du har goda kunskaper i den lagstiftning och de föreskrifter som reglerar hanteringen av digital information hos myndigheter samt goda kunskaper om format och standarder med relevans för digitalt bevarande.

Som person förväntar vi oss att du är strukturerad, van vid att arbeta självständigt och effektivt planera, organisera och prioritera ditt eget arbete. Eftersom du kommer att arbeta inom ett projekt med ett tydligt mål är det viktigt att du kan prioritera och agera utifrån satta mål. I din roll som e-arkivarie kommer du att samarbeta med många olika kollegor och kompetenser och vi tror därför att du är en person som har lätt för att skapa kontakter i yrkesmässiga sammanhang.

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Personuppgiftsansvariga nämnder för rekryteringen är kommunstyrelsen och rekryterande nämnd. Din ansökan sparas i 2 år. Om du blir anställd sparas din ansökan i din personakt. Dina personuppgifter kan komma att överföras till ett eventuellt anställningsavtal. Rättslig grund för att ta in dina personuppgifter är intresseavvägning. Ansökningarna hanteras av en extern leverantör. Om du anställs får du mer information om vad som gäller för dina personuppgifter i din anställning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024