E-arkivarie till Karlstad kommun

E-arkivarie till Karlstad kommun

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.



Beskrivning
Om du gillar att bygga relationer, driva förändring och trivs i en samordnande roll med många kontakter så kanske det är dig vi söker.

Vi är på gång att skaffa e-arkiv och behöver dig som vill vara med på vår resa mot framtiden där karlstadsbor och andra kan ta del av vår information digitalt. Vår uppgift är att styra och stödja kommunens verksamheter med att förbereda och leverera från egna system till ett e-arkiv. Det innebär att information och processer kan behöva kartläggas och att tekniska krav behöver ställas inför leverans från olika system. Du blir en viktig del i koncernens strategiska informationshantering och jobbar i team för att få ihop olika funktioner som verksamhet, teknik och arkiv. 

Organisatoriskt tillhör du enheten administrativ utveckling inom den administrativa avdelningen där förvaltning av ärendehanteringssystem, informationssäkerhet och dataskydd samordnas men du kommer även att jobba i nära samverkan med kommunarkivet och andra funktioner. Du kommer till en arbetsplats där vi strävar efter att mixa olika kompetenser för att lösa frågor på bästa sätt.

Arbetsuppgifter
Du kommer att jobba både strategiskt och operativ och ha en viktig roll i att säkerställa vår omställning till en digital hantering. I uppdraget ingår bland annat att:

- Vara med och bygga upp vårt gemensamma e-arkiv.
- Utveckla och implementera effektiva arbetssätt för digital informationshantering och digitalt bevarande.
- Planera, leda och prioritera leveransprojekt.
- Validera och kvalitetssäkra information som ska föras över till e-arkivet.
- Vara med och samordna utbildningar för att öka kompetensen i koncernen.
- Bevaka utvecklingen och driva förändring utifrån ändrade krav inom området.
- Medverka i framtagandet av kravställning när verksamhetssystem nyutvecklas, förändras eller avvecklas.

Kvalifikationer
Vi söker dig med kunskaper inom informationshantering och förståelse för allmänna handlingar och offentlighetsprincipen. I kombination med det är du intresserad av att jobba tekniskt för att kunna scripta och flytta information från verksamhetssystem till e-arkiv.

För att passa för tjänsten tror vi att du har en akademisk utbildning inom relevanta områden för tjänsten. Exempel på det kan vara utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller systemvetenskaplig utbildning. Annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, motsvarande arbetslivserfarenhet, erfarenhet av e-arkivering, informations- och/eller processkartläggning och arbete inom området i annan kommun eller myndighet är meriterande. Vi ser gärna att du har kunskaper om standarder och specifikationer inom e-arkivering och digitalt bevarande (till exempel OAIS, FGS och XML).

Som person är du självgående och uppnår resultat genom att driva processer framåt och ser till att projekt blir avslutade. Du kan förklara komplexa samband på ett enkelt sätt och jobbar lösningsinriktat med olika uppgifter.  Du gillar att planera och leda arbete, kan enkelt samverka med andra och delar med dig av din kunskap. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunledningskontoret
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 februari 2022
  • Ansök senast: 20 mars 2022

Liknande jobb


Kommunarkivarie till kansliavdelningen i Värmdö kommun

Kommunarkivarie till kansliavdelningen i Värmdö kommun

20 december 2024

21 november 2024

Arkivarie socialförvaltningen

Arkivarie socialförvaltningen

3 december 2024

Expert inom området arkivering

Expert inom området arkivering

12 november 2024