OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en E-commerce Manager för att driva och utveckla Byggfabrikens e-handel mot nya höjder. Du kommer in i en nyinrättad roll och spännande fas i bolaget där e-handeln står i fokus och siktet är inställt på expansion. Har du förmågan att med ett strategiskt mindset omsätta digitala strategier till lönsam tillväxt? Brinner du för E-handel och vill vara med på en häftig tillväxtresa där du ges stora möjligheter att påverka? Då kan detta vara rätt tjänst för dig!
Detta är en unik möjlighet för dig som känner dig redo att avancera till nästa nivå, där du med stort inflytande får vara med och påverka din roll och bolaget i deras fortsatta digitala tillväxtresa. Du ansluter till ett familjeägt och modernt bolag som har en lång och framgångsrik historia inom sitt nischområde.
Om Byggfabriken
Sedan starten 1997 har Byggfabriken jobbat med att lösa den till synes omöjliga ekvationen, att modernisera något som till sin natur kan tyckas bakåtsträvande - byggnadsvården. Vi har byggt upp en mindre butikskedja, med butiker i våra tre större städer samt en ehandelslösning för att kunna tillfredsställa de som inte har en butik inom räckhåll. Sortimentet är omsorgsfullt utvalt med till största delen lokala producenter och hantverkare i Sverige och Europa, utöver vår egen produktion av inredningsdetaljer och byggnadsvårdsprodukter. Hållbarhet ligger naturligt i vårt uppdrag, från idé, produktion och historisk förankring till kommunikation, köpupplevelse och leverans. Vi är en byggvaruhandel med fokus på småskalighet, hantverk, form och funktion. Vi kallar det modern byggnadsvård. Läs gärna mer om oss på vår hemsida (https://www.byggfabriken.com/)eller på vår instagram (https://www.instagram.com/byggfabriken/).
Om tjänsten
Som E-commerce Manager på Byggfabriken kliver du in i en nyinrättad roll i bolaget med övergripande ansvar för den digitala försäljningen och tillväxten online. Du förväntas ansvara för såväl den operativa planen för verksamhetens e-handel som den strategiska i nära samråd med ledningen. Viktiga fokusområden i rollen är att driva trafik, öka konvertering samt sätta digital strategi men du kommer också att kravställa mot byråer, driva spännande projekt och kontinuerligt arbeta för att optimera kundresa och kundupplevelse. Detta i nära samarbete med teamen inom marknad och försäljning samt övriga kontaktytor i bolaget. I övrigt kommer dina arbetsuppgifter bland annat innefatta att;
- Ansvara för onlineförsäljning och kundupplevelse
- Ansvara för budget, prognos, rapportering och relevanta KPIer
- Säkerställa varumärkesupplevelsen i den digitala handeln
- Leda utvecklingsprojekt kopplat till siten, tech-miljön och kundupplevelsen
- Tillsammans med marknadsavdelningen sätta strategi för den digitala kommunikationen ut mot kund, t.ex. nyhetsbrev, onsite, sociala medier, influencer kampanjer mm
- Löpande analysera både effektivitet och optimering av processer och flöden, internt och externt
- Arbeta nära logistikavdelningen i frågor rörande den dagliga driften samt bidra i diverse optimeringsprojekt relaterat e-handelslogistik och distribution
- Delaktig i kravställning av webbyrå, kreativ mediebyrå (paid social, adwords och seo/sem) och andra leverantörer
Din bakgrund
För att lyckas i rollen tror vi att du har minst 2-3+ års erfarenhet av liknande roller sedan tidigare med kommersiellt fokus och från e-handeln. Du gillar att hitta nya sätt att driva konvertering, grundar dina beslut på data och strävar efter att ständigt finna förbättringar. Som person är du nyfiken, proaktiv och älskar att hålla dig ajour med de senaste trenderna inom din bransch.
Du trivs som bäst när du ges frihet i din roll och får arbeta självständigt men välkomnar samtidigt samarbete och det sociala utbytet med dina kollegor. Du har ett analytiskt mindset och stimuleras av att få användning för din kreativitet. Är du dessutom resultatfokuserad och har ett stort engagemang kommer du trivas hos oss! Har du även följande erfarenheter ser vi stor potential för framgång i rollen;
- Teknisk förståelse för e-handelsplattformar, erfarenhet av Magento är meriterande
- Mycket god analytisk förmåga samt kunskaper inom verktyg som t.ex. Google Analytics
- Mycket god erfarenhet och kunskap inom SEO och CRO
- Har god vana att arbeta i Googles övriga produkter som t.ex. Ads, Tag Manager, Data studio, Search console m.fl.
- Har förmågan att kravställa gentemot byråer i specialistkompetenser
- Erfarenhet av att arbeta säljfokuserat och konverteringsdrivande
- God övergripande förståelse för e-handelslogistik och distribution är meriterande
- Flytande svenska och engelska i tal och skrift
Byggfabriken erbjuder dig
Som E-commerce Manager hos Byggfabriken ges du möjligheten att axla en spännande och viktig roll i ett expansivt bolag som har en lång erfarenhet och kunnighet inom sitt område. Du ansluter till ett stabilt och framgångsrikt bolag som investerar i sin e-handel och där din kompetens kommer att göra skillnad. Kompetenta och drivna kollegor välkomnar och stöttar dig i din fortsatta utveckling i verksamheten. Medarbetarna är Byggfabrikens viktigaste resurs och tillsammans värnar man om en hög trivsel på arbetsplatsen och arbetar aktivt för ett välkomnande och inkluderande arbetsklimat med tydlig laganda.
Placering & start
Tjänsten är placerad på Skruvgatan i Malmö och tillsättning är omgående eller enligt överenskommelse. Tjänsten är en rekrytering och är på heltid.
Kontakt & ansökan
Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Daniel Hilvardén på telefon: 072-6006421 eller via mail: daniel(at)ecommercerecruit.se
Då vi tillämpar löpande urvalsarbete uppmanar vi dig att skicka din ansökan snarast för att säkerställa att ansökan kommer med i processen. Vi ser fram emot din ansökan.