E-commerce Specialist till Orkla

E-commerce Specialist till Orkla

Arbetsbeskrivning

Orkla Foods befinner sig i en spännande fas där e-handeln är ett växande och prioriterat område inom organisationen. Nu söker vi en E-commerce Specialist till en utvecklande och bred roll som kommer bli en expertfunktion inom Orkla Foods säljorganisation. Vill du säkerställa smidiga och tillfredställande köpupplevelser online, driva på den digitala försäljningen och positivt utveckla samt förbättra den digitala konsumentresan i kundernas kanaler? Då kan du vara den vi söker för rollen!

Om Orkla Foods Sverige
Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Havrefras, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 6 miljarder kronor och har runt 1 500 anställda i Malmö, Eslöv, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro. Vår vision är att vi ska vara ”Din vän i vardagen” genom att leva upp till våra värdeord - modig, pålitlig och inspirerande. Orkla Foods Sverige ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.

Om tjänsten
I rollen som E-commerce Specialist kliver du in i en nyinrättad, utvecklande och bred roll med fokus på att utveckla e-handelsområdet inom Orkla Foods. I din roll kommer du likväl bidra till Orkla Foods e-handelsstrategi, vara en del utav eller själv leda digitala utvecklingsprojekt, aktivt driva försäljning via digitala kanaler samt arbeta för en ökad digitalisering inom företaget. Rollen ligger placerad inom säljorganisationen men positionen ingår även i ett bredare digitalt team. Du har många kontaktytor i din roll och kommer bland annat att samarbeta- och dela erfarenheter med övriga avdelningar och teams inom tex. Retail och Marknad samt andra business units inom Orkla.

Vidare ansvarar du i rollen för att utveckla digital närvaro och synlighet hos befintliga e-handelskanaler hos befintliga kunder liksom identifiera nya och potentiella kunder online för att synliggöra Orklas produktsortiment och nå ut till flera konsumenter. Rollen tar ett helhetsgrepp kring köpupplevelse och kundresa genom att bland annat;

- Optimera synlighet av produkter hos e-handlare och säkerställa en tydlig konverteringsresa
- Arbeta aktivt med varumärkespositionerna och försäljningen online genom ägandeskap av produktinformation hos kundernas e-kanaler
- Analys och uppföljning av kampanjer online
- Bidra med insikter till kundförhandlingar om kampanj-och annonspaket för maximerad ROI för respektive plattform och kund
- Över tid skapa förståelse och djupare insikt kring den digitala konsumentresan med fokus på köp- och beteendedata genom mer tillgång till data samt stärkt partnerskap med återförsäljare



Mer specifikt innebär dina huvudsakliga arbetsuppgifter att du:

- Arbetar för hållbar lönsam tillväxt och ökad försäljning av Orklas produkter via återförsäljare i digitala kanaler
- Ansvarar för att följa upp sortiment, distribution och kampanjer hos våra E-com kunder samt befintliga kunder inom retail
- Ansvarar för och monitorera presentationen av produkter i både Orklas egna samt återförsäljarnas digitala plattformar (bilder, video, information, bundles etc)
- Ansvarar för produktinformationen på Orklas egna, liksom återförsäljarnas plattformar
- Löpande följer upp och rapporterar resultat samt rekommenderar förbättringsåtgärder
- Driver och ansvarar för digitala utvecklingsprojekt tillsammans med utvalda dagligvaruhandels-aktörer
- Utbildar, inspirerar och coachar dina kollegor, sprider kunskap, utvecklar best practices och på olika sätt bidrar till att öka den digitala förståelsen inom bolaget


Din bakgrund
För att lyckas i rollen behöver du ha en relevant eftergymnasial utbildning med minst 3 års erfarenhet av arbete med digital försäljning och/eller digital marknadsföring och med fördel i en liknande roll. Har du dessutom erfarenhet från FMCG, e-handel eller liknande bransch är det meriterande. Vidare ser vi även att du har erfarenhet av;

- E-handelslandskapet och SEO, CRO, UX samt Google Analytics
- Konverterings- och försäljningsoptimering
- Kampanj/säljanalys på digitala plattformar
- Analys och optimering av kundresor och flöden
- Projekthantering
- Nielsen/kunddata analys samt eStore Media eller liknande system
- Du behärskar svenska och engelska flytande i såväl tal som i skrift.



Som person är du en digital native som motiveras av att vara med på en förändringsresa i en dynamisk arbetsmiljö där kulturen präglas av teamwork, utvecklingsfokus och moderna arbetssätt. Du kombinerar ditt starka analytiskt sinne med ett kommersiellt mindset. Vidare är du agil, nyfiken och nytänkande samt trivs med att involvera dig i projekt och hålla koll på senaste trenderna. Att lösa utmaningar, ta eget ansvar samt att kunna påverka är också något som motiverar dig i ditt arbete. Trivs du dessutom i en utåtriktad miljö och får energi av att samarbeta nära kollegor, externa partners och interna team har du goda förutsättningar att lyckas.

Orkla Foods Sverige erbjuder
Hos Orkla Foods Sverige ansluter du till ett bolag och team där öppenhet och kunskapsutbyte är självklara framgångsfaktorer för att kunna utvecklas. Du kommer in i en spännande och viktig fas i Orkla-koncernen och får vara med och utveckla samt påverka den digitala konsumentresan.

Placering & start
Tjänsten är placerad i centrala Malmö och tillsättning är enligt överenskommelse.

Kontakt & ansökan
Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att höra av dig till ansvarig rekryterare Daniel Hilvardén, på daniel(at)ecommercerecruit.se eller 072-6006421. Då vi tillämpar löpande urvalsarbete uppmanar vi dig att skicka in din ansökan snarast för att säkerställa att din ansökan kommer med i processen. Vi ser med stort intresse fram emot din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: E-commerce Recruit
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 februari 2022
  • Ansök senast: 31 mars 2022

Liknande jobb


25 december 2024

Fundraising content manager/Projektledare insamling

Fundraising content manager/Projektledare insamling

24 december 2024

23 december 2024

23 december 2024