Ekobrottsspecialist

Arbetsbeskrivning

Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är drygt 600 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.

För att fortsätta vårt viktiga arbete strävar vi efter att vara en arbetsplats där vi genom mod och tillit skapar förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Var med och bygg vår framtid!

ARBETSUPPGIFTER
Som ekobrottsspecialist arbetar du tillsammans med en rad andra kompetenser inom myndigheten för att utveckla myndighetens brottsförebyggande arbete. I rollen ingår support och handläggning i enskilda ärenden, jobba med vårt interna riskarbete, delta i utvecklingsuppdrag mm. Du kommer även att ha ett nära samarbete med andra myndigheter som t ex Skatteverket, Polisen och Ekobrottsmyndigheten.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är bland annat att:
• proaktivt bidra till vår process- och verksamhetsutveckling inom det brottsförebyggande området
• delta i utvecklingen av vårt riskarbete relaterat till processer och handläggning
• delta i utvecklingen av våra granskningsverktyg tillsammans med kollegorna på enheten, med analytiker med flera
• operativt och strategiskt samverka med andra myndigheter
• ge support i våra granskningsärenden utifrån ditt kompetensområde

KVALIFIKATIONER
För att lyckas i jobbet som ekobrottsspecialist behöver du ha en högskoleutbildning inom ekonomi /juridik eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du behöver även ha aktuell erfarenhet av underrättelse- och brottsutredande arbete. Om du dessutom har vidareutbildning inom exempelvis ekonomi och juridik kopplat till området ser vi detta som meriterande.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av följande:
• utreda ekonomisk brottslighet
• kartläggning av ekonomisk och finansiell verksamhet
• att ha arbetat strukturerat, analyserat och sammanställt stora informationsmängder
• externt samarbete med myndigheter, organisationer och näringsliv

Du behöver ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska samt ha goda kunskaper i de program som ingår i Officepaketet.

För att trivas i rollen behöver du vara resultat- och lösningsorienterad samt ha ett tydligt strukturerat arbetssätt där du tar de initiativ och sätter igång de aktiviteter som behövs. En stor del av det dagliga arbetet utgörs av konstruktiv kommunikation med andra yrkesgrupper och externa partners, därför är en god kommunikationsförmåga en central framgångsfaktor. Arbetsuppgifterna kräver att du kan arbeta både självständigt och i team, har ett prestigelöst förhållningssätt samt är engagerad i vårt gemensamma uppdrag. Bolagsverket har stort fokus på utveckling och digitalisering, något som förutsätter att du har ett utforskande förhållningssätt, håller dig ajour och känner dig trygg även när förutsättningar förändras snabbt.

ÖVRIGT
Vi strävar efter att vara en arbetsplats där det finns goda förutsättningar att ta hand om sin hälsa. Därför erbjuder vi bland annat friskvårdbidrag och friskvårdstimme samt massage och gym i våra lokaler i Sundsvall.

Läs mer om alla våra förmåner på bolagsverket.se/om/oss/jobb.

Vi undanber oss alla erbjudande om rekryterings- och annonshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bolagsverket, Företagsavdelningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 december 2022
  • Ansök senast: 8 januari 2023

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024