OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nykvarns kommun har drygt 11 000 invånare i skärningspunkten mellan den växande Stockholmsregionen och den dynamiska Mälardalen, 30 minuter från Stockholms city. Sedan Nykvarn blev egen kommun för 20 år sedan finns det ett driv på alla nivåer. Genom engagemang, nyfikenhet och samverkan tar vi ansvar för att göra kommunen till en bra och trygg plats att bo och verka i. Vi är en liten kommun. Det är vår styrka.
Med över 700 anställda är kommunen största arbetsgivaren. Här får du som medarbetare möjlighet att vara nära besluten och arbeta över gränserna för att tillsammans bygga ett hållbart samhälle. Vi har alla ett gemensamt ansvar och det du bidrar med gör skillnad på riktigt.
En av våra ekonomer går på föräldraledighet och vi söker nu en ersättare. Du kommer tillhöra ekonomikontoret som är organisatoriskt placerad under kommunstyrelsen. Kontoret består av sju medarbetare som ansvarar för budget och planering, redovisning och uppföljning.
Som ekonom kommer du arbeta tillsammans med flera kollegor. Tillsammans så leder och samordnar vi kommunens ekonomistyrningsarbete och utvecklar de ekonomiadministrativa rutinerna. Vi är även en stödfunktion till övriga verksamheter gällande ekonomifrågor. Din uppgift blir att ge stöd åt vårt vård- och omsorgskontor.
Vi arbetar kommunövergripande med att stärka samordning och samsyn mellan övriga verksamheter i gemensamma frågor.
Dina arbetsuppgifter är att stödja chefer med att ta fram budgetunderlag, göra löpande uppföljningar och prognoser, samt ta fram underlag till delår- och årsbokslut för den eller de enheter du arbetar mot. Du ska vara ett stöd till chefer i frågor gällande ekonomiska analyser och utveckling, du ska även kunna hålla i interna utbildningar som ekonomikontoret ansvarar för. Din kunskap och erfarenhet är ett viktigt bidrag till den interna utvecklingen på ekonomikontoret.
Du ska ha minst 3-årig högskoleutbildning inom ekonomi eller annan utbildning som bedöms som likvärdig, och ha några års erfarenhet från arbete inom kommunal eller liknande verksamhet. Det är en fördel om du har arbetat med redovisnings- och uppföljningsfrågor mot nämnd och att du känner det som en naturlig del i din roll att vara ett stöd till chefer samt känner dig bekväm att redovisa ekonomi för större grupper, t.ex ledningsgrupp och nämnd. Du ska vara intresserad av att hålla dig uppdaterad inom det ekonomiområde du kommer arbeta med. Din nyfikenhet och ditt engagemang är ett viktigt driv i ditt arbete. Du kommer huvudsakligen att arbeta med vårt vård- och omsorgskontor varför kunskap om omsorgsverksamhet och resursfördelning är meriterande.
Du ska vara noggrann i ditt arbete, prestigelös och kunna arbeta självständigt samtidigt som du förväntas kunna arbeta tillsammans med andra i olika grupper och projekt.
Nykvarns kommun är en arbetsplats för många människor, människor som i sin tur arbetar i verksamheter där de möter Nykvarns invånare. Här finns många spännande och utvecklande arbeten inom vitt skilda områden.
Tillsammans med våra cirka 750 medarbetare gör vi varje dag vårt bästa för Nykvarns invånare. Som medarbetare ska du kunna förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt dagliga arbete på ett bra sätt.
Här är några exempel på våra förmåner:
. Friskvårdsbidrag
. Föräldrapenningtillägg
. Kompetensutveckling
. Möjlighet till semesterväxling
. och mycket, mycket mer!
Varmt välkommen med din ansökan