OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Laxå kommun
Laxå kommun är en liten kommun i södra Närke som satsar inför framtiden. Medvetna satsningar görs för att stärka kommunen inom näringsliv, arbetsmarknad samt boende med kvalitet.
Laxå kommun ligger strategiskt mellan Stockholm, Göteborg och Oslo. Kommunen består av de mindre orterna Finnerödja, Hasselfors, Röfors och Tived samt huvudorten Laxå. Genom centralorten Laxå passerar E20 och utmed detta område erbjuder kommunen tomtmark med mycket bra skyltläge. Idag är det ett aktivt område för handel, industri och serviceföretag.
Laxå var förr en järnvägsknut av dignitet och idag märks det på de goda tågförbindelserna vi har till framför allt Stockholm och Göteborg men också till Hallsberg, Kumla och Örebro. Inom hela Laxå kommun har vi mycket fin och vacker natur med riktigt stora skogar och många fina sjöar. I kommunen finns Tivedens Nationalpark som varje år har cirka 100 000 besökare.
Arbetsbeskrivning
Laxå kommun har en centraliserad förvaltning som bistår alla nämnder. Du kommer att tillhöra ekonomienheten som för närvarande består av fem personer. Ekonomienheten är spindeln i nätet gällande alla ekonomiska frågor såsom budget, redovisning och uppföljning, men också gällande statistik och kvalitetsmått. Projekt "Laxå 2020 - en hållbar ekonomi och verksamhet" pågår och ekonomienheten bistår med alla ekonomiska mått och nyckeltal och är också bollplank till alla chefer.
Tjänsten är inriktad mot Social- och omsorgsnämnden och Sydnärkes miljönämnd, men även visst övergripande arbete ingår. Ett nära samarbete med verksamhetschefer, andra medarbetare samt förtroendevalda utgör grunden för tjänsten och det är därför viktigt att du är konsultativ , förtroendeingivande, har god samarbetsförmåga och känsla för service.
Arbetsuppgifter
I tjänsten ingår bland annat följande arbetsuppgifter:
Stöd till chefer i ekonomi- och utvecklingsarbete
Budgetarbete
Ekonomiska uppföljningar, prognoser och analyser
Tertial- och delårsrapport samt årsbokslut för verksamhetsnämnder
Föredragande i nämnder
Ekonomiska utredningar
Internkontroll
Samordnare för statistik, bland annat kommunens kvalitet i korthet
Kvalifikationer
Vi söker Dig som har högskoleexamen med ekonomisk inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Vi vill att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och önskar också att du tidigare har arbetat i en politiskt styrd organisation och då gärna inom det social området. Det är ett krav att du hanterar Excel, Word och Powerpoint och det är önskvärt att du också har erfarenhet av Aditro Affärslösningar. God svenska i tal och skrift.
Övrigt
Vi söker Dig som har högskoleexamen med ekonomisk inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Vi vill att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och önskar också att du tidigare har arbetat i en politiskt styrd organisation och då gärna inom det social området. Det är ett krav att du hanterar Excel, Word och Powerpoint och det är önskvärt att du också har erfarenhet av Aditro Affärslösningar. God svenska i tal och skrift.
Vi vill att du ser helheten och kopplar samman kvalitativa och ekonomiska mått. Det är viktigt att du är noggrann och strukturerad och kan planera, organisera och prioritera Ditt arbete på ett effektivt sätt då vi periodvis har en hög arbetsbelastning. Du måste ha en god analytisk förmåga, ett personligt driv och engagemang i att ta dig an nya utmaningar.
Tjänsten är ett graviditetsvikariat och önskvärt tillträde är 1 december eller enligt överenskommelse. Vikariatet sträcker sig i första hand till och med 31 oktober 2015 men med möjlig förlängning