OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att
utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och
kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är
nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och
beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som
ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars
resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 120 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor
Hässleholm.
Organisatorisk placering
Du kommer att arbeta på enheten för planering och uppföljning som idag består av 14 medarbetare. Enheten har ansvaret för myndighetens arbete med verksamhets- och ekonomistyrning. Det innebär bland annat att leda och stödja arbetet med planering och uppföljning samt ekonomisk hantering och utbetalning av statsbidrag.
Arbetsinnehåll
Enhetens ansvar för myndighetens ekonomistyrning innefattar exempelvis budgetering, prognoser, rapportering till departementet, löpande uppföljning och rekvisitionshantering. Ekonomistyrningen avser både förvaltningsanslag och hanteringen av statsbidrag. Ditt arbete innebär att hantera myndighetens ekonomifrågor ur ett brett perspektiv. Det pågår utvecklingsarbete gällande hantering av statsbidrag. Du kommer att vara med i det arbetet
Krav på utbildning och erfarenhet
• Relevant utbildning från universitet/högskola inom ekonomi eller annan utbildning som bedöms likvärdig alternativt motsvarande kompetens på SeQF-nivå
• Minst 3 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiskt arbete
• Erfarenhet av ekonomiarbete i offentlig verksamhet
• Mycket goda Excelkunskaper
Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av ekonomisystemet Agresso och har erfarenhet av att leda eller arbeta med utveckling och bedömning av statsbidragsfrågor
Kompetenskrav
Vi söker dig som har en helhetssyn och tänker långsiktigt, är analytisk och noggrann samt är bra på att presentera komplexa sammanhang på ett enkelt sätt. Du samverkar i dialog med andra och utför och utvecklar ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån syftet med verksamheten. Du har lätt att uttrycka dig i tal och skrift. Du är medveten om de krav på integritet och opartiskhet som följer med arbetet på en statlig myndighet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tillsvidareanställning, heltid. Myndigheten tillämpar 6 månaders provanställning. Placeringsort Västerås
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Eva-Lena Kopparvik, tfn 010-209 02 35 eller HR-specialist Åsa Grönhaug, 010-209 01 34. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Dan Andersson, 010-209 01 29, och för ST Ivan Knez, 010- 209 01 47.
För mer information om organisationen och hur det är att arbeta hos oss, gå in på myh.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 7 juni. Du ansöker nedan via "ansök".
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.