Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Vi är 400 eldsjälar som genom kunddriven affärsutveckling erbjuder hållbara energi- och kommunikationslösningar. Tillsammans med våra 125 000 kunder skapar vi smarta tjänster och resurseffektiv energianvändning, varje dag. Vi ägs av Helsingborgs stad och med en produktpalett av el, fjärrvärme, biogas, fjärrkyla, bredband, stadshubb för Internet of Things samt energitjänster lever vi vår vision: "För en bättre värld". www.oresundskraft.se Se gärna filmen Jag är Öresundskraft

Inkludering i arbetslivet är en självklarhet för oss på Öresundskraft och vi vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Du är noggrann och ser siffror som en självklarhet i ditt arbete
Du gillar att rollen är ny och de möjligheter du får i att forma effektiva arbetssätt och skapa rutiner
Du brinner för struktur, ordning & reda
Är du Kommunikationslösningars nya Ekonom?
Den 1 januari 2021 går Kommunikationslösningar från att vara ett affärsområde i Öresundskraft till att bli eget juridiskt bolag. I samband med denna utveckling kommer det nya bolaget att ta ett eget huvudansvar för sin ekonomifunktion. Därför söker vi nu dig som vill utgöra en viktig del av vår kommande ekonomifunktion!

 

Kommunikationslösningar ansvarar för byggnation och drift av ett öppet stads- och fibernät i nordvästra Skåne (från Mölle i norr till Rydebäck i söder) med 50 000 kunder. Vi arbetar brett med elektroniska kommunikationslösningar, bland annat inom IoT lösningar och trivs i digitaliseringens framkant. Med flera spännande projekt och pågående leveranser av smarta tjänster med hjälp av exempelvis uppkopplade sensorer via vår Stadshubb (LoRaWAN) gör vi vardagen enklare och smartare.

Tillsammans med Helsingborgs stad så skall vi göra Helsingborg till en av Europas mest innovativa städer 2022. Vi är initiativtagare och drivande i Stadshubbsalliansen där vi tillsammans med andra kollegor runt om i Sverige bygger en ny svensk basinfrastruktur för IoT och sensorer med LoRa. 

 

Den spännande rollen

Rollen är helt ny, vilket ger dig goda möjligheter att forma den och att självständigt arbeta fram rutiner och arbetssätt. Tjänsten tillsätts för att Kommunikationslösningar ska kunna ta ett större eget ansvar för sin egen ekonomifunktion. När du kommer på plats har vi precis implementerat ett nytt ekonomisystem och  därför vill vi gärna att du har erfarenhet och intresse av att fortsätta jobba för att detta ska bli perfekt för bolaget. I rollen som ekonom hos oss kommer du ta ett stort ansvar för vår redovisning men också vara en värdefull medarbetare i ett bolag där vi samarbetar och hjälps åt mellan avdelningarna mot gemensamma mål

 

Vi tror oss erbjuda dig en väldigt spännande och innovativ utvecklingsresa med oss som bolag samt en självständig roll under uppbyggnad, där just du och din kompetens kommer utgöra vår ekonomifunktion.

 

Vad ska jag göra?

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att sträcka sig från löpande bokföring, kontoavstämningar, fakturering och betalning av leverantörsfakturor till bokslut och budgetarbete. I samband med att ansvaret för att ekonomifunktionen flyttas till Kommunikationslösningar vid årsskiftet så kommer ett nytt ekonomisystem att vara på plats precis när du anländer. Därför vill vi att du har ett aktivt deltagande och känner dig engagerad i att skapa effektiva arbetssätt för bolaget i det nya systemet. Din initiativkraft och självständighet kommer behövas och vara central för att vi tillsammans ska bygga en välfungerande struktur tillsammans.

 

I rollen har du några mer specifika kontaktytor internt. Du har ett tätt samarbete med Business controller, Processutvecklare och Säljadministratörer, men även kontakt med den centrala ekonomifunktionen, IT och koncernredovisningsansvarig. 

 

Vill du få en känsla av kraften och den härliga stämningen hos oss välkommen att hälsa på vår Business Controller  Karolina Marcelius . 

 

Din intressanta profil  

Vi söker dig som har flerårig erfarenhet, troligen minst 5 år, av redovisningsarbete där du har haft ett stort inslag av eget ansvar. Du bör ha goda ekonomi- och redovisningskunskaper. Vi söker dig med ekonomisk utbildning på minst gymnasienivå, gärna högre.

 

Det är meriterande med erfarenhet och kompetens av att sätta sig in i och arbeta med olika ekonomisystem. Har du vana från implementation av systemstöd eller byte av ett sådant är det meriterande.

 

Vi söker dig som tycker om att ta ansvar och har en fallenhet för struktur och att arbeta fram rutiner och arbetssätt. Med din noggrannhet, administrativa förmåga och planering blir du sällan uppjagad av förändringar med kort varsel i en oviss situation eller snäv tidsram. Med hjälp av ditt engagemang, ordning och reda och handlingskraft hanterar du en vardag av pågående förändring och gillar utmaningen och ansvaret av att få styr på rutiner och processer.

 

Tjänsten är placerad vid Öresundskrafts huvudkontor i Helsingborg.

 

Hur söker jag denna tjänst?

Om du känner att detta stämmer in på dig är du varmt välkommen med din ansökan, vi ser fram emot den! Sista ansökningsdag är den 20 september 2020.

Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Karolina Marcelius, Business Controller på 042-490 3896 eller via mejl:  karolina.marcelius@oresundskraft.se

Inkludering i arbetslivet är en självklarhet för oss på Öresundskraft. Vi vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten. Vi vill spegla vårt samhälle.

Till bemannings- och rekryteringsföretag: vi har valt att själva hantera annonsering- och rekryteringsprocessen för denna tjänst. Vi undanber oss därför vänligen, men bestämt direktkontakt med rekryterare eller annonsförsäljare, tack.  

 

Fackliga kontakter

Mikael Eliasson, Akademikerna, 042-490 3528

Vesna Sulejic, Vision, 042-490 3164

Kontaktpersoner på detta företaget

Gust Bierings
042-490 3910
Henrik Wangsell
042-490 3820
Maria Alvén, HR kontakt
042-490 3075
HR avdelningen
042-490 30 00 ,
Andreas Lidén, Inköpschef
042-490 3446

Sammanfattning

Besöksadress

Västra Sandgatan 4
None

Postadress

Västra Sandgatan 4
Helsingborg, 25106

Liknande jobb


27 november 2024

Redovisningsassistent / Redovisningskonsult

Redovisningsassistent / Redovisningskonsult

24 november 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

20 november 2024

20 november 2024