Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Beskrivning
Tjänsten är placerad på redovisnings- och serviceenheten som är en del av kommunens centrala ekonomiavdelning.

Ekonomiavdelningen består i övrigt av enheten för planering och styrning samt upphandlingsenheten.

Uddevalla kommuns ekonomiavdelning har huvudansvaret för ledning samordning och utveckling av kommunens ekonomi- och styrprocesser. Avdelningen bistår också kommunstyrelse, förvaltningar och kommunägda företag med sakkunskap.
Redovisnings- och serviceenheten består av tretton medarbetare och omfattar service och ansvar över redovisning och betalprocesser, kund- och leverantörsreskontra, E-handel, samt anläggningsregister. I enheten ingår systemansvar för affärssystemet Raindance samt ansvar för kommunens koncernredovisning.

Arbetsuppgifter
I rollen som ekonom på redovisning- och serviceenheten kommer inriktningen att vara mot de centrala ekonomiprocesserna inom redovisning och betalprocesser. Du kommer att bidra med arbete och kunskap i bokslut, årsredovisning och koncernredovisning och dessutom medverka i utvecklingen av rutiner och arbetssätt inom redovisningsområdet i stort. I tjänsten ingår också hantering av Cash Management frågor, dvs rutiner och administration av olika betalsätt som hanteras i kommunens verksamheter. Arbetsuppgifterna omfattar dessutom viss administration i kommunens internbank och deltagande i kommunkoncernens finansråd. Kontakter med banker och andra finansiella institut samt stöd och service till förvaltningar och våra kommunägda företag ingår också i rollen. Även andra arbetsuppgifter inom ekonomiområdet kan förekomma.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en ekonomisk högskoleutbildning eller motsvarande. Du bör ha erfarenhet av kvalificerat arbete från central ekonomifunktion, gärna med redovisnings- och finansinriktning. Erfarenhet från offentlig verksamhet samt erfarenhet av Raindance eller andra affärssystem och finanssystem, t ex KI Finans, är meriterande. Vi förutsätter att du har god system- och datavana.

Du är strukturerad, noggrann och ansvarskännande, har lätt för att skapa goda relationer såväl med interna som externa kontakter. Du har lätt för att samarbeta, är initiativrik och kontrollerad i stressituationer. Med hjälp av din specialistkunskap kan du förklara komplicerade ekonomiska samband på ett pedagogiskt sätt, vilket dessutom förutsätter att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Villkor
Vi vill att din ansökan innehåller ett personligt brev, CV och löneanspråk.

Intervjuerna kommer att ske löpande under ansökningstiden. Första intervjun kommer att ske digitalt. Välkommen med din ansökan!

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078

Sammanfattning

Besöksadress

Varvsvägen 1
None

Postadress

Varvsvägen 1
Uddevalla, 45181

Liknande jobb


1 november 2024

Chief accountant

Chief accountant

22 november 2024

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

22 november 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

22 november 2024