OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och fler än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Sektionen Ekonomis huvuduppgift är att ge verksamheten vid Lunds universitet stöd för en rationell ekonomiadministrativ hantering och tillgodose behoven av högkvalitativ ekonomisk information för att underlätta beslutsfattande inom och utanför universitetet. Detta innebär bl.a. att sektion Ekonomi: ansvarar för universitetets ekonomimodell och redovisningssystem, ger institutionerna stöd i deras dagliga ekonomihantering, kvalitetskontrollerar bokföringen, samordnar bokslutsarbetet, rapporterar till myndigheter, tar fram ekonomiska sammanställningar som behövs för uppföljning och beslutsfattande, ger utbildning och information i ekonomiadministrativa frågor. Sektion Ekonomi ansvarar också för universitetets likviditetshantering, lånehantering, ränteberäkning samt stiftelse- och fondförvaltning. Därutöver bistår sektion Ekonomi universitetet i upphandlingsärenden med syfte att skapa förutsättningar för effektiv och rationell anskaffning. Avdelningen inköp och upphandling handlägger dessutom anslutningar kring e-fakturering och e-inköp via Lupin, ett system för elektroniskt fakturaflöde och inköp via webb-portal.
Ekonomikontoret ger ekonomiadministrativt stöd till verksamheter inom den universitetsgemensamma förvaltningen, Kultur- och museiverksamheterna (LUKOM), Universitetets särskilda verksamheter (USV) och Juridiska institutionen.
Organisatoriskt är Ekonomikontoret en del av Sektionen Ekonomi.
Ekonomikontoret söker nu en ekonom för arbetsuppgifter huvudsakligen inom den universitetsgemensamma förvaltningen under perioden 2021-08-23 – 2022-08-19.
Arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att ge ekonomiservice till våra verksamheter och avlasta ordinarie personal. Arbetsuppgifterna inkluderar:
- Fakturering (intern och externt)
- Löpande redovisning (leverantörsfakturor, anläggningsredovisning mm)
- Intrastat
- Budget, prognos och bokslutsarbete
- Vara delaktig i utvecklingen av rutiner, mallar och processer
- Vara behjälplig med andra administrativa arbetsuppgifter Ekonomisupport
Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid.
Du blir en av 7 ekonomer på ekonomikontoret. Du ska stödja, informera och samverka med verksamheternas ansvariga och kunna förklara ekonomiska utfall. I arbetsuppgifterna ingår att kunna utföra utredningsarbete på olika nivåer. Arbetet ställer krav på förmåga att självständigt hantera och planera ekonomiarbetet.
Kvalifikationer
Krav
Vi söker en ekonom som har ett flexibelt arbetssätt och som trivs med att arbeta med hela spannet från budgetarbete och tolkning av kontraktsvillkor till löpande redovisning. Arbetet ställer stora krav på förmåga att självständigt hantera, planera och analysera ekonomiarbete.
Du har:
- Högskoleutbildning eller motsvarande eftergymnasial utbildning inom ekonomi, gärna med inriktning mot redovisning och finansiering.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
- Erfarenhet och förmåga att arbeta med digitala administrativa system samt goda kunskaper i Excel.
- Hög känsla för service och ett flexibelt arbetssätt
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Att vara analytisk, strukturerad och noggrann är viktiga egenskaper. Du är självgående och planerar ditt arbete väl, ibland med många deadlines. Du är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga. Hänsyn kommer även tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka ekonomiarbetet inom avdelningen och institutionen.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kerstin Larsson
+46462227094
Caroline Runéus
+46462227041
Elisabeth Pupp
+46462227116
Cecilia Sjöström
+46462227174
Marie Herner Hällström
+46462220347
Caroline Runéus/ avdelningschef
+46462227041
Susanne Norrman
+46462220755
Richard Stenelo
+46462221466
Carina Jensen
+46462220335
Mona Hansson
046-222 70 27, mona.hansson@pers.lu.se