Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Piteå är känd för sin gemytliga atmosfär och det bor ca 42 300 människor här. Piteå kommun är den största arbetsgivaren i Piteå med ca 4 000 medarbetare. 

Kommunledningsförvaltningen arbetar på kommunstyrelsens uppdrag med att leda och samordna planeringen och uppföljningen av kommunens ekonomi och verksamheter. Vi söker dig som tar initiativ, gillar att samarbeta med andra och gärna delar med dig av din kunskap. Vi erbjuder dig ett arbete där du får utvecklas, ha roligt och göra skillnad.

Vilka är vi?
Ekonomiavdelningen tillhör Kommunledningsförvaltningen och består av enheterna Ekonomistyrning, Ekonomiadministration och Inköp. Enheten Ekonomistyrning ansvarar för de kommunövergripande ekonomistyrningsprocesserna där bland annat budget/verksamhetsplan- och bokslutsprocess, finansförvaltning samt kommunens samlade statistikfunktion ingår. I uppdraget ingår också ansvar för ekonomisystem och styr- och ledningssystem. Enheten svarar även för ekonomifunktionen inom delar av den kommunala bolagskoncernen.  I vårt uppdrag är det viktigt för oss att agera tillitsbaserat och samskapande i vårt stöd till verksamheterna, att agera professionellt och bidra till mer digitaliserade processer. Ekonomiavdelningen ansvarar för en successiv övergång till en digitaliserad inköpsprocess. Målet är att kommunens behov av varor och tjänster ska anskaffas så kostnadseffektivt som möjligt för att nå bästa kommunnytta. Utvecklingsuppdraget är en naturlig del av dagligt arbete hos oss. Vill du bli en av oss?

Vad innebär tjänsten?
Du har en självständig ekonomroll med stort eget ansvar i nära samarbete med kollegor inom Ekonomiavdelningen. Rollen innebär i huvudsak arbete med ekonomisk planering, redovisning, utredningar och analyser samt bokslut. Vårt uppdrag är att tillsammans utveckla och matcha kommunens omfattande ekonomistyrningsprocesser så att god ekonomisk hushållning uppnås. En del av tjänsten innebär uppdragsansvar för ekonomistyrning och rapportering mot styrelse i kommunalt bolag. Din uppdragsgivare är bolagets VD och ekonomrollen ingår i bolagets ledningsgrupp.
Du arbetar också nära ekonomer och controllers på förvaltningar och i kommunala bolag för att optimera kommunkoncernens ekonomistyrning. Du ingår i kommunens ekonomgrupp samt i bolagskoncernens ekonomichefsgrupp. Vi erbjuder ett utvecklande arbete där gott samarbete, kvalitet och resultat värderas högt. 

Kvalifikationer


• Akademisk utbildning inom ekonomi med inriktning mot redovisning/ ekonomistyrning eller annan likvärdig utbildning
• Erfarenhet av arbete med ansvar för redovisning, budget och bokslut, erfarenhet av koncernredovisning är meriterande
• B-körkort

Personliga egenskaper


• god förmåga att samarbeta och kommunicera
• trygg i yrkesrollen och med vana av att det ställs höga krav på dig
• ett analytiskt och strukturerat arbetssätt där helheten är viktig
• vågar lita på din intuition, bryta mönster och tänka nytt 

Övrigt
Anställningen är tillsvidare och på heltid. 
Tillträde enligt överenskommelse


Välkommen med din ansökan senast 2021-09-12

Vi undanber oss all kontakt från konsulterande rekryteringsföretag och annonsörer.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Piteå Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 augusti 2021
  • Ansök senast: 12 september 2021

Liknande jobb


16 november 2024

Redovisningsekonom till Arthrex

Redovisningsekonom till Arthrex

15 november 2024

Redovisningskonsult sökes till Novia Ekonomi!

Redovisningskonsult sökes till Novia Ekonomi!

16 oktober 2024

16 oktober 2024