Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

I Lycksele kommun är vi övertygade om att ett välkomnande förhållningssätt och gemensamma värderingar stärker kommunen och dess attraktionskraft. Kommunen vill utvecklas till en välkomnande kommun med högt attraktionsvärde, där talanger tas om hand och utvecklas och kommunmedborgare, kunder, leverantörer och andra som en kommun har kontakt med får ett professionellt bemötande och god service. Lycksele kommun har en framtidstro, drivkraft och engagemang som för oss framåt. Vår värdegrund bygger på Medkänsla, Tillsammans och Drivkraft. OM JOBBET
Vi söker nu en noggrann och serviceinriktad ekonom.

Ekonomienheten ansvarar för kommunens ekonomiadministration. Det innebär bland annat samordning av den löpande redovisningen, fakturahantering, budget, bokslut och finansfrågor. Ekonomienheten ger ekonomiansvariga, politiker och allmänhet en god kännedom om den ekonomiska situationen. Inom enheten finns ekonomiadministratörer, nämnds- och bolagsekonomer samt en upphandlare och en budget- och skuldrådgivare.

Du kommer i den här rollen att ansvara för redovisning samt uppföljning av kommunala nämnder och bolag. Du arbetar nära budgetansvariga chefer samt tar fram och redovisar ekonomiska rapporter. Uppdraget kommer också att omfatta fördjupade analytiska granskningar av ekonomiska resultat och prognostisering samt en aktiv roll i att utveckla enhetens arbetssätt inför framtiden. Inom ramen för tjänsten finns varierande och utmanande arbetsuppgifter och det finns goda möjligheter till karriärvägar.

DIN PROFIL

Vi tror på rätt kompetens på rätt plats.

Arbetet kräver lyhördhet och förståelse för den berörda verksamhetens behov och fattade beslut. Du kommer att få mycket god insyn i kommunens ekonomiska redovisning och de berörda verksamheternas olika arbetsområden. I rollen kommer du att träffa personer i olika delar av organisationen vilket ställer krav på god pedagogisk förmåga. Som ekonom utgör du en mycket viktig kugge för den kommunala administrationen. Vana av att arbeta i Officepaketet är ett krav, speciellt Excel.  

Vi söker i första hand dig med flerårig erfarenhet av ekonomisk redovisning i kommunal förvaltning eller i bolag. Civilekonomexamen eller annan högskoleutbildning med inriktning på ekonomi är meriterande, likaså vana att arbeta i affärssystem, gärna Unit4. För att trivas i rollen ska du som söker ha god samarbetsförmåga men även förmågan att arbeta självständigt. Du ska vara noggrann, serviceinriktad samt ha en förmåga att ställa om i arbetet och prioritera efter rådande förutsättningar.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

KRAV

Officepaketet
Erfarenhet av ekonomisk redovisning

VI ERBJUDER DIG

I Lycksele kommun är människor den främsta resursen. Det är personalresurserna som genererar värde, kvalitét och innehåll i våra verksamheter. Vi eftersträvar att vara en attraktiv arbetsgivare där varje medarbetares förmågor får komma till uttryck och utvecklas genom ett arbetsklimat som är baserat på öppenhet, tillit och dialog. Medarbetare i Lycksele kommun ska ha möjlighet till balans i arbetslivet, vara delaktig och få möjligheten att stärkas och utvecklas i sin yrkesroll.

Som anställd i Lycksele kommun följer ett antal personalförmåner. För mer information om personalförmåner, se länk:
http://www.lycksele.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/lycksele-kommuns-formaner/

För mer information om hur det är att leva, bo och arbeta i Lycksele, se länk:
www.lycksele.se/levailycksele  

OM ANSTÄLLNINGEN

Varaktighet: Vikariat ett år med eventuell möjlighet till förlängning.
Omfattning: 100 %
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Lön: Vi tillämpar individuella löner, vänligen ange löneanspråk i din ansökan.

I Lycksele kommun arbetar alla tillsammans och den mångfald som kommunen representerar är en drivkraft i utvecklingen framåt. Vi arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför organisationen.

Eftersom Lycksele kommun är ett samiskt förvaltningsområde kan kunskaper i samiska vara meriterande i vissa fall.

I Lycksele kan du kombinera ditt vanliga arbete med en deltidsanställning som brandman-/kvinna. Kontakta räddningstjänsten, 0950-162 06, om du är intresserad av att arbeta som deltidsbrandman.

Vi undanber oss all kontakt från annonssäljare som inte söker tjänsten.

Känner du, utifrån vad du läst om oss – att du skulle passa in som ekonom hos Ekonomienheten?
Varmt välkommen med din ansökan märkt med ref nr 257, senast 2021-09-15. Du ansöker via knappen nedan eller via brev till Lycksele kommun, Kommunstyrelsens förvaltning, 921 81 Lycksele.

Kontaktpersoner på detta företaget

Badföreståndare Ingegerd Åslund
0950-166 41
Kommunal Ingrid Ölmebäck
0950-166 40
Förvaltningschef Nestor Lindström
0950-167 28
Enhetschef Gatu Karin Gottfridsson
0950-167 31
Vision Charlie Persson
070-379 59 31
Verksamhetschef Samuel Lundström
0950-168 55
Rektor Olli Joenväärä
0950-163 14
Lärarförbundet Lena Axelsson Westergren
070-614 92 77
Facklig representant Johan Danielsson
0950-163 62
Enhetschef Linda Renman
0950-164 11

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lycksele Kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 augusti 2021
  • Ansök senast: 15 september 2021

Besöksadress

Storgatan 22
None

Postadress

Storgatan 22
Lycksele, 92181

Liknande jobb


1 november 2024

Chief accountant

Chief accountant

22 november 2024

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

22 november 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

22 november 2024