Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Vaggeryds kommun ligger i natursköna Småland på västsidan av det sydsvenska höglandet mellan de större städerna Jönköping och Värnamo. Det strategiska läget gör kommunen till en attraktiv plats att bo, verka och leva i. Vaggeryds kommun är en av de största arbetsgivarna i kommunen. Våra värderingar bygger på människors lika värde och vi vill ge bra service till våra kommuninvånare.

Kommunledningskontoret och ekonomienheten erbjuder dig en trevlig och kreativ arbetsplats med bra kamratskap och gott samarbete. Vi har en traditionell förvaltningsorganisation med nämnder under kommunstyrelsen. Ekonomienheten består av två medarbetare på upphandling och åtta ekonomer inklusive ekonomichef. Vi har en centraliserad ekonomifunktion vilket innebär att du har flera ekonom kollegor att bolla frågor och samarbete med. Vi finns på kommunledningskontoret i Skillingaryd. Du arbetar i ett modernt affärssystem och blir del i ett team som vill ligga i framkant. För oss är tanke och omtanke viktigt och att värna våra relationer. För att trivas hos oss behöver du tycka om att arbeta i ett sammanhang där man delar med sig till varandra, ger varandra beröm och ställer upp för varandra.

ARBETSUPPGIFTER
Ditt första år kommer fokusera på den löpande redovisningen i kommunen där du kommer ansvara för arbetsuppgifter som normalt sköts av en medarbetare som är föräldraledig till och med oktober 2022. I dessa arbetsuppgifter ingår ansvar för kundfaktura process. Fakturering sker i huvudsak ute på förvaltningarna via deras egna verksamhetssystem, vilket innebär filinläsningar. Vidare infattar arbetsuppgifterna bland annat,

• Kommunens dagliga bokföring, dagbok, kund och leverantör.
• Olika betalningssätt som SUS-betalningar, Swedbank, ICA-kort, Handelsbank kort, Swish, Kassaapparater.
• Kundadministration, exempelvis privatpersoner vill ha e-faktura, autogiro.
• Påminnelser och inkasso hantering.
• Bedömning av osäkra fordringar.
• Månadsvis momsredovisning.
• Avstämningar av vissa balanskonton månadsvis tillsammans med redovisningsansvarig i kommunen.

Ekonomienheten stödjer SÅM, ett kommunalförbund med återvinning som huvudsyssla. Din del i SÅM-uppdraget är momsredovisning och avstämningar.

Ekonomienhetens ansvarsområde rymmer flera arbetsområden utöver redovisning jobbar medarbetare med budget, uppföljning med prognos och rapportering till chefer och den politiska organisationen. Finansieringsfrågor, pensionsmedelsförvaltning, upphandling och E-handel är andra områden som finns på enheten. Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla och effektivisera rutiner och arbetsmoment, automatisera och digitalisera våra processer. Det är därför värdefullt för oss om du har en vilja att göra skillnad och se förbättringar. Vi arbetar i ett modernt affärssystem Unit4Agresso.

När ordinarie medarbetare återkommer efter föräldraledighet kommer dina färdigheter och personliga styrkor komma till nytta inom något av enhetens olika ansvarsområden. Som ekonom på Vaggeryds kommun kan man utvecklas och med tiden erbjudas nya utmanande och spännande uppdrag.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ekonomexamen från högskolestudier eller dokumenterad erfarenhet av samordning och redovisningsarbete från större verksamhet. Tidigare arbete som ekonom i offentlig verksamhet är meriterande. Kunskaper i ett affärssystems olika delar är meriterande.

Då arbetet bygger på kontakter, samarbete och samordning på olika plan i organisationen, är det viktigt att du har förmågan att skapa goda relationer, ha många små bollar i luften, kunna leda och samordna din process med helhetens bästa i fokus. I rollen ligger att kunna ta sig an frågor och uppdrag utifrån ett lösningsorienterat förhållningssätt, att se möjligheter. Du kommer ibland ha ansvar för och/eller delta i utvecklingsinsatser och utvecklingsprojekt. Du behöver därför äga ett stort ansvarstagande och en god kommunikativ förmåga men också vara strukturerad och målinriktad så att arbetet går framåt. Vi lägger också stor vikt vid dina personliga egenskaper.
I rollen har du stora möjligheter att utvecklas, påverka och bidra till utveckling och ständiga förbättringar.

ÖVRIGT
I Vaggeryds kommun är vi ca 1200 som arbetar och gör skillnad varje dag. Vår uppgift är att erbjuda service till våra kommuninvånare och att arbeta för att ge dem skola, omsorg, fritid och miljö som de behöver för att leva ett gott och meningsfullt liv.
Vaggeryds kommun är en tillväxtkommun och invånarantalet förväntas fortsätta öka de kommande åren. Som medarbetare har du därför en viktig roll i kommunens fortsatta utveckling.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och förbehåller oss därför rätten att påbörja intervjuarbetet innan ansökningstidens slut. Skicka därför in din ansökan så fort som möjligt.

Vaggeryds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och
annonsförsäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomisekreterare Torbjörn Lindberg
0370-678118
Vision Sara Tolf
0370- 67 80 00
IT-chef Tomas Johansson
0370-678185
Vision Sara Tolf
0370-678137
Enhetschef Ingegerd Wremp
0370 67 80 19
Personalchef Åsa Öhrn
0370-67 81 56
Chef Kanslienheten Torbjörn Åkerblad
0370 - 67 81 42
Ekonomichef Patrik Eurenius
0370-678104
Upphandlingsansvarig Ann Clewåker
0370- 678113
Kommundirektör Bengt-Olof Magnusson
0370-67 81 35

Sammanfattning

Besöksadress

Bangårdsgatan 2 56821 Skillingaryd
None

Postadress

Box 43
Skillingaryd, 56821

Liknande jobb


Redovisningsekonom

19 november 2024

Redovisningsekonom

19 november 2024

19 november 2024