OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en ny medarbetare till ekonomienheten.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Ekonomienheten erbjuder stöd och service till kommunens verksamheter och till politiken inom områdena redovisning, uppföljning, controlling och inköp i syfte att säkra en långsiktigt hållbar ekonomi för kommunen. Ekonomienheten har även en styrande och kvalitetssäkrande roll baserat på lagar, policys och riktlinjer samt utvecklar arbetsmetoder och styrdokument för processerna.
Arbetsuppgifter: I dina arbetsuppgifter som ekonom kommer det bl a ingå att stötta kommunens verksamheter samt utveckling av enhetens processer internt och till angränsande avdelningar. Som ekonom kommer dina arbetsuppgifter även att handla om att medverka i boksluts- och budgetarbete samt ge verksamhetsföreträdare stöd vid budgetering, uppföljnings- och prognosarbete. Löpande bokföring, att göra utredningar och analyser, skriva rapporter samt utveckla resursfördelningsmodeller och ekonomiprocesser och i övrigt förekommande arbete inom ekonomienheten kommer att ingå i tjänsten. Du kommer självständigt att driva projekt för att utveckla våra rutiner, system och processer. Du är internkonsult och ger råd och stöd i ekonomifrågor samt medverkar vid informationstillfällen och utbildningar.
Kvalifikationer: Ekonomexamen på högskolenivå gärna med inriktning redovisning, eller annan likvärdig utbildning/erfarenhet. Du ska helst ha några års arbetslivserfarenhet inom området. Det är meriterande om du har arbetat med redovisning och/eller ekonomistyrning gärna i kommunal verksamhet. Du har god IT-vana, vi jobbar med Vismas affärssystem och Stratsys för framställan av våra rapporter.
Dina egenskaper: Analytisk, strukturerad och ansvarsfull. Du har en känsla för rutiner, processer och utveckling. Du har en vilja att bidra till enhetens utveckling, en vilja att själv utvecklas och att tillsammans med dina kollegor göra livet lättare för dig och för varandra. God förmåga att förmedla budskap muntligt och skriftligt. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Upplysningar: Lämnas av ekonomichef Jan Johansson, tfn 070-600 97 45,
e-post: jan.johansson@overtornea.se
Fackliga företrädare: Vision Kaarina Koski, tfn 070-584 55 84, e-post: kaarina.koski@overtornea.se
Övrigt: Vi har tobaksfri arbetstid. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Ansökan: Välkommen med din ansökan senast 5 november 2021.
Du kommer att få en bekräftelse på att din ansökan kommit in. Skulle du inte motta en sådan bekräftelse inom ett par arbetsdagar ber vi dig att kontakta oss via vår växel på telefon: 0927-720 00
Övertorneå kommun ligger i vackra Tornedalen i östra Norrbotten. Polcirkeln går genom kommunen i norr och kommungränsen i öst följer Torne älv. Vår kommun ingår i förvaltningsområdet för finska och meänkieli, två minoritetsspråk som talas flitigt av befolkningen. I den kommunala koncernen ingår Övertorneå kommun med cirka 500 medarbetare, samt tre kommunala bolag; Övertorneå Energi AB, Stiftelsen Matarengihem samt Övertorneå Värmeverk.