Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Teknik- och fastighetsförvaltningens cirka 550 medarbetare bygger och sköter Karlstad. Med ansvaret för en trygg och vacker miljö sköter vi kommunens dricksvatten, gator, parker, lekplatser, skogsmark och den interna servicen som städ, tryckeri, fordon och konferens. Vi utvecklar infrastrukturen, bygger nya skolor och har hand om kommunens naturområden och fastigheter.



Du kommer att tillhöra staben för de tekniska förvaltningarna (miljöförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltning och teknik- och fastighetsförvaltningen) och Parkab.

Staben har cirka 50 medarbetare fördelade på fyra enheter: ekonomienheten, HR-enheten, informationsenheten och utvecklingsenheten. Ekonomienheten har under det senaste året utökats och kommer att bestå av sju ekonomer och fem ekonomiadministratörer. Som ekonom för de tekniska förvaltningarna får du delta i det praktiska arbetet när Karlstad växer och utvecklas.  
 
Vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor i Samhällsbyggnadshuset i Inre hamn. 



Arbetsuppgifter
I rollen som ekonom kommer du att arbeta i en dynamisk miljö med uppgift att ge ett kunnigt och ändamålsenligt stöd till de tekniska förvaltningarna. I arbetsuppgifterna ingår budget- och prognosarbete, uppföljning och analys, redovisning samt internkontroll. Anläggningsredovisning ingår också då teknik- och fastighetsförvaltningen har stora investeringar i sitt uppdrag. Som ekonom stödjer du verksamheterna i aktuella ekonomiska frågor och utredningar, du bidrar också genom att utbilda chefer och handläggare inom området. 

Ekonomerna inom enheten har ett nära samarbete med varandra och med definierade ansvarsområden i grunden. Ansvarsområdena kopplas till verksamheternas olika avdelningar och relationsbygget med chefer och handläggare är viktigt för att ekonomistödet ska upplevas som nära och relevant. 



Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleexamen inom företagsekonomi. Du har flera års erfarenhet av ekonomiarbete med redovisning, budget och uppföljning och av att vara ett stöd till chefer. Vi ser även att du har goda kunskaper i Officepaketet, då främst i Excel. Har du dessutom erfarenhet från offentlig verksamhet så ser vi det som meriterande.

Arbetet ställer krav på god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift och du kan på ett enkelt sätt beskriva ekonomiska sammanhang. Du tar egna initiativ och kan arbeta självständigt samtidigt som du har lätt för att samarbeta, skapa tillit och ett bra samarbetsklimat. Förmågan att hålla deadlines är mycket viktig i ekonomiarbetet och för att trivas i rollen behöver du ha lätt för att förstå sammanhang, vara noggrann och stresstålig. Du förstår också vikten av att bidra till utvecklingen av avdelningens samlade uppgifter.   
  
Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.  

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

19 december 2024

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

17 december 2024