Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.

Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.

Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.Om arbetsplatsen
Du kommer att ingå i förvaltningens ekonomiavdelning som innefattar ekonomifunktion, inköp och upphandling, fastighet- och serviceenhet samt säkerhetsenhet. Avdelningen har en god laganda som präglas av samarbete, prestigelöshet, delaktighet och humor.

Just nu genomgår socialförvaltningen en förändringsresa där vi utvecklar framtidens sociala tjänster. Ekonomiavdelningen har en viktig roll i denna förändring utifrån de olika funktioner som finns inom avdelningen. Vi strävar efter en tillitsbaserad organisation, där vi digitaliserar och tillgängliggör socialtjänsten för att göra nytta för de vi är till för. Vill du vara med i detta arbete tillsammans med kompetenta kollegor och chefer? Då är du den vi söker!

Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete. Vi har flextid samt sommartid som innebär 30 min arbetstidsförkortning. Vi har friskvårdsbidrag och en personalklubb som erbjuder olika aktiviteter för dem som vill, samt ett personalgym och tillgång till massagestol och bastu.

Arbetsuppgifter
En av våra ekonomer går vidare till nya utmaningar och vi söker därför en driven och analytisk ekonom till vår ekonomiavdelning. Vi erbjuder en tjänst med varierande arbetsuppgifter och med stort utvecklingsfokus.

Du arbetar med budget, uppföljning och bokslut för verksamhetsområde barn, unga och familj. Verksamhetsområdet har en omslutning på drygt 250 mnkr och består av fyra enheter, utredning och uppföljning, familjebehandling, familjehem och administration. Du kommer att ha ett viktigt uppdrag i att utveckla budget och uppföljning inom verksamhetsområdet, men även att utveckla kopplingen mellan ekonomi, kvalitet och verksamhet bland annat genom framtagande av statistik och nyckeltal.

Vidare har du det samordnande ansvaret för utvecklingen av förvaltningens ekonomistyrning. Det innebär bland annat att vara förvaltningens representant i det stadsgemensamma utvecklingsarbetet och att driva och hålla ihop vårt utvecklingsarbete.  

Du har ett samordnande ansvar för arbetet med nämndens internbudget och att driva utvecklingen framåt genom att förbättra och effektivisera arbetet kring denna process inom hela förvaltningen.     

Du arbetar tätt ihop med förvaltningens redovisningsansvarige ekonom för att binda samman frågor kring budget och redovisning. Du är också backup i de frågor som ingår i uppdraget som redovisningsansvarig.

Vår omvärld och våra verksamheter är i ständig förändring och behovet av att vi utvecklar vår analys och våra beslutsunderlag är stort. Detta gör att vi tillsammans med chefer och övriga specialister inom stödfunktionen arbetar utifrån ett brett verksamhetsperspektiv. Våra fyra ekonomer har en viktig roll i detta arbete. 

Som ekonom rapporterar du till ekonomichefen.

Kvalifikationer
Vem är du?
Du har högskoleutbildning med inriktning mot ekonomi samt flerårig och bred erfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete med inriktning mot både ekonomistyrning och redovisningsfrågor. Erfarenhet av arbete med kopplingen verksamhet och ekonomi är ett plus.

Du arbetar strukturerat, har en god analytisk förmåga och kan arbeta med detaljer samtidigt som du också ser helheten. Du är prestigelös och ser det som en självklarhet att alla hjälps åt med alla förekommande ekonomiuppgifter i samband med semestrar etc.

Vidare är du pedagogisk och har ett coachande förhållningssätt i dialogen med chefer och kollegor. Du är nyfiken, nytänkande, vill driva frågor framåt och känner engagemang för vår verksamhet.

Du har insikt i vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet för uppdraget.

Övrig information
Sista ansökningsdag:  2022-05-29

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid, 100%

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Varaktighet: Tillsvidare

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 maj 2022
  • Ansök senast: 29 maj 2022

Liknande jobb


20 november 2024

Avdelningsekonom till CBRN-skydd och säkerhet

Avdelningsekonom till CBRN-skydd och säkerhet

20 november 2024

Fastighetsadministratör

Fastighetsadministratör

4 november 2024

30 oktober 2024