Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.

Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.

Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod

ARBETSUPPGIFTER
Är det du som gör jobbet enklare för andra? Nu söker vi en ekonom till ekonomiavdelningen som vill vara med och utveckla förvaltningen för funktionsstöd!

Ekonomiavdelningen består av 17 tjänster, 13 verksamhetsekonomer, en redovisningssamordnare och tre inköpssamordnare. Medarbetarna stödjer förvaltningens chefer i ekonomisk planering, budgetering, uppföljning, prognos, analys samt inköps- och redovisningsfrågor.

Som ekonom stödjer och vägleder du chefer och medarbetare i det löpande ekonomiarbetet genom ett proaktivt och coachande förhållningssätt. Du samordnar enheternas budget- och prognosarbete samt ansvarar för uppföljning och rapportering av verksamhetens resultat.

Vi lägger fokus på att arbeta fram ändamålsenliga processer och rutiner och det finns möjlighet att påverka utformningen av avdelningens struktur, roller och arbetssätt.

Välkommen till oss!

KVALIFIKATIONER
Du har avklarad högskoleutbildning med ekonomisk inriktning. Det är meriterande om du har erfarenhet från liknande arbete, gärna i offentlig förvaltning. Du har goda kunskaper i Office-paketet och speciellt i Excel.

Vi söker dig som på ett effektivt sätt kan identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och ibland komplex information för att på bästa sätt stötta chefer.

Som person har du helhetssyn, du är strukturerad och kan organisera och prioritera ditt arbete så att det blir utfört i rätt tid och med rätt kvalitet. Rollen förutsätter att du har ett gott bemötande och tycker om att arbeta tillsammans med andra. Du bör även ha en god pedagogisk förmåga och intresse av förändrings- och utvecklingsarbete. Du känner dig trygg med att självständigt utföra dina arbetsuppgifter och ta egna initiativ.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område. Som ett ytterligare urval kan det bli aktuellt med arbetspsykologisk testning om du går vidare i rekryteringsprocessen.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


27 oktober 2024