Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Arbetsplats

Gillar du att skapa ordning och reda? Har du koll på både detaljerna och helheten? Vill du jobba med ett varierat och utvecklande ekonomiarbete? Vi söker nu dig med intresse för ekonomi och service. Är du vår nästa stjärna som vill berika oss med dina ekonomikunskaper, ditt engagemang och din personlighet? Ta chansen att vara med och skapa god ekonomisk hushållning i Ljusdals kommun!
Tjänsten som ekonom är placerad hos Ekonomienheten som är en del av Kommunstyrelse-förvaltningen i Ljusdals kommun.
Vår enhet har ett viktigt och spännande uppdrag att samordna, leda och följa upp Ljusdals kommuns ekonomi-  och inköpsprocesser. För att kunna utföra vårt uppdrag är vi organiserade i två funktioner; Ekonomi och Inköp med sammanlagt 16 medarbetare under ledning av Ekonomichefen.
Ekonomifunktionen ansvarar i huvudsak för delprocesserna budget, redovisning, månads- och delårsrapportering, bokslut/årsredovisning, finans, intern kontroll, central bokföring/redovisning samt ekonomistöd till förvaltningar.
I Ljusdals kommun tror vi att det finns ett liv för alla. Ljusdals kommun är belägen i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. Vi har nära till fritiden, till varandra och till en enkel vardag. Redan bosatta, hemvändare och många som tagit steget och flyttat till vår kommun vittnar om livskvalitet, mer tid att njuta och vara den du är. Prisvärda hus, korta bostadsköer och mångsidig arbetsmarknad är också saker som gör det lätt att välja vår kommun att leva, bo och arbeta i.
I Ljusdals kommun har 1700 medarbetare Sveriges viktigaste jobb när vi servar våra 19 000 invånare. Är du den som vill berika oss med dina kunskaper, ditt engagemang och din personlighet? 


Arbetsuppgifter

Som ekonom arbetar du i en roll med varierande ekonomiadministrativa arbetsuppgifter av både operativ och strategisk karaktär.
Ekonom ansvarar för delprocesser inom ekonomiprocessen i frågor som rör redovisning, anläggningsregister, kapitalkostnader, investeringar, leasing samt redovisningsuppdrag.
Prioriterade arbetsuppgifter: samordna och kvalitetssäkra anläggningsregistret, säkerställa kapitalkostnadsberäkningar, samordna investeringsbudget, samordna investeringsredovisning, leasingfrågor, riktat ekonomistöd och redovisningsuppdrag, arbeta konsultativt med stöd i form av ekonomikunskap, tydlig information, rådgivning och utbildning, vara delaktig i arbetet med Intern Kontroll samt andra förekommande redovisningsuppgifter. Arbetsuppgifterna kan förändras över tid.


Kvalifikationer/utbildning

Du bör ha en högskoleutbildning eller annan relevant yrkesutbildning inom ekonomi (alternativt arbetslivserfarenhet som motsvarar en kunskapsnivå som arbetsgivaren bedömer som likvärdig) samt flerårig erfarenhet av ekonomiarbete där du arbetat brett med olika ekonomiprocesser. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av ekonomiarbete i offentlig verksamhet.
För rollen krävs goda kunskaper i grundläggande bokföring och redovisning, god datorvana och kunskaper i kalkylprogram (Excel), ekonomisystem samt att du kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift.
Du behöver vara/ha:
strukturerad, noggrann, ordningsam och ansvarsfull
förmåga att organisera, planera och prioritera
lätt för att arbeta såväl i grupp som självständigt
förmåga och vilja att arbeta kundfokuserat på ett serviceinriktat sätt
initiativrik och flexibel
god kommunikationsförmåga både i tal och skrift
god pedagogisk förmåga och kan förmedla ett ekonomiskt budskap
strategisk och analytisk med förmåga att fokusera på helheten
Stor vikt kommer läggas på dina personliga egenskaper då vi söker rätt person för jobbet.


Övrigt
Blir du vår nya kollega så erbjuder vi en givande, utvecklande och varierad tjänst där du har möjlighet att bidra och verkligen göra skillnad. Du kommer ingå i ett kompetent team som jobbar nära verksamheten på en arbetsplats som uppmuntrar till delaktighet. Du får arbeta i en kommun som arbetar målinriktat för att hela organisationen ska vara välskött och som tycker det är viktigt med professionalism, arbetsglädje, tillit och dynamik.

Goda möjligheter till flexibelt arbetssätt, kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterdags-växling är några av de förmåner du erbjuds hos oss. Arbetsplatsen ligger i Ljusdals kommunhus i öppna, ljusa moderna lokaler och med goda kommunikationsmöjligheter.


Varaktighet och Sysselsättningsgrad
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. 


Upplysningar lämnas av

Eric Carlsson, ekonomichef kommunstyrelseförvaltningen
Tel: 0651-180 47                                                             


Fackliga kontaktpersoner
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.


Sista ansökningsdag
2022-09-23

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anette Swed
0651-181 07
Lisa Sjöström

Eva Berglund-Carlén
070-1902902
Elisabeth Fransson

Kjärstin Öhman

Eva Berglund-Carlén

Eva Åsåker

Inga-Lill Öjemark

David Norman

Carina Bryngelsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ljusdals kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 september 2022
  • Ansök senast: 23 september 2022

Besöksadress

Förvaltningshuset
None

Postadress

None
LJUSDAL, 82780

Liknande jobb


Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

19 december 2024

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

17 december 2024