Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Vill du förändra världen genom att utveckla Diakonias ekonomistyrningsarbete strategiskt och operativt? Vi erbjuder dig ett spännande jobb i en internationell organisation som gör skillnad!
Sedan 1966 arbetar Diakonia för en rättvis, jämlik och hållbar framtid. Tillsammans med människor runt om i världen skapar vi smarta och hållbara lösningar på världens stora problem. Vi arbetar för en värld utan våld, förtryck och fattigdom. Diakonias huvudmän är Equmeniakyrkan och Svenska Alliansmissionen.
Roll och uppdrag:
Som ekonom hos Diakonia utvecklar du ekonomistyrning och intern kontroll. Du ingår i avdelningen för verksamhetsstöd och ekonomi. Du handleder och coachar ett team av ekonomi- och administratörspersonal över region- och landskontor. I uppdraget ingår även övergripande ekonomisk planering, finansiell rapportering, analys och uppföljning av redovisningen samt de interna kontrollsystemen. Du kommer att arbeta nära samarbetsorganisationer, givare och övrigt nätverk. Denna position rapporterar till den globala chefen för verksamhetsstöd och ekonomi. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar:
Bidra till den strategiska utvecklingen av Diakonias ekonomistyrning och interna kontroll.
Tillhandahålla professionell input till de årliga budgetprocesserna och bistå vid upprättandet av konsoliderade räkenskaper och konsoliderade budgets.
Operativt ansvar för redovisning, betalningar och avstämning.
Ansvara för upprättande och analys av månadsekonomiska rapporter och kassaflöde.
Samarbeta med externa rådgivare om upprättande av lagstadgad finansiell information.
Säkerställa att ekonomifunktionerna i regionerna och landskontoren fungerar bra.
Uppdatera affärspolicys och hantera implementeringen av dem.
Se till att lagar och regelverk följs, så som redovisnings-, juridiska och skattemässiga krav.



Erfarenhet och kompetens:
Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning inom ekonomi och erfarenhet av att leda ekonomiarbete i en decentraliserad organisation med kontor eller enheter som är geografiskt spridda. Du har erfarenhet från internationell verksamhet där du lärt dig bemöta och arbeta med personer från olika kulturer. Du uttrycker dig obehindrat i såväl text som muntligt på svenska och engelska.
För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad, noggrann, lösningsorienterad och självgående samt van att arbeta på eget initiativ. Du har god samarbetsförmåga och tycker om att bidra till kollegors kunskap och ge stöd på ett konsultativt sätt. Du trivs med eget ansvar men tror på att jobba tillsammans i ett team mot gemensamma mål. Vi tror även du har:
Erfarenhet av löpande redovisningsarbete, bokföring, finansiell rapportering, bokslut, betalningar och övrig bankadministration.
Erfarenhet av ekonomistyrning och intern kontoll.
Erfarenhet att leda utvecklingsarbete inom det egna ansvarsområdet, med dokumenterat gott resultat.
Är van vid att använda olika digitala verktyg och räds inte att sätta dig in i nya.


Detta är ett plus:
Erfarenhet av att arbeta inom en biståndsorganisation.
Spanska, franska och/eller arabiska i tal och skrift.


Vi erbjuder dig:
Ett meningsfullt arbete i en internationell miljö där du, tillsammans med ett engagerat team och kollegor över hela världen, arbetar för en rättvis, jämlik och hållbar framtid.
Diakonia vill främja god balans mellan arbete och privatliv och tillämpar förkortad arbetstid (37,5 h/v), ett förmånligt semesteravtal, halv- och klämdagar samt flexibilitet kring förläggning av arbetet. Vår arbetsmiljö präglas av våra grundvärderingar solidaritet, rättvisa, mod, engagemang och ansvar.
Plats: Diakonias huvudkontor, Alvik, Stockholm
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning tillämpas.
Startdatum: Snarast möjligt eller enligt överenskommelse.

Ansök senast 5 oktober 2022
Vi tror på mångfald och inkludering och vill rekrytera medarbetare med olika perspektiv, erfarenheter och kompetenser.
Vi arbetar aktivt för att tillhandahålla en säker och trygg miljö för alla våra medarbetare och de rättighetsbärare vi arbetar med och stödjer, och har nolltolerans mot brott mot detta åtagande.
Vi intervjuar kandidater löpande.
Kontaktuppgifter
För frågor om rollen och/eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Rekryterare: Stina Hauschildt, stina.hauschildt@diakonia.se

Fackliga representanter:
Unionen: Joakim Wohlfeil, +46 (0)70 515 61 45, joakim.wohlfeil@diakonia.se
Akademikerförbudet: Sofia Hallonsten, +46 (0)76 501 17 58, sofia.hallonsten@diakonia.se
Diakonia är certifierande enligt Core Humanitarian Standard.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Diakonia Bromma
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 september 2022
  • Ansök senast: 5 oktober 2022

Postadress

Gustavslundsvägen 18
Bromma, 16751

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024