OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 46 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Ekonomikontoret ger ekonomiadministrativt stöd till verksamheter inom den universitetsgemensamma förvaltningen, Kultur- och museiverksamheterna (LUKOM), Universitetets särskilda verksamheter (USV) och Juridiska institutionen.
Organisatoriskt är Ekonomikontoret en del av Sektionen Ekonomi. Avdelningen består av 6 medarbetare och vi sitter i trevliga lokaler i centrala Lund.
En av Ekonomikontorets medarbetare kommer att gå på föräldraledighet och vi söker därför en vikarie under perioden 2022-12-12 – 2023-08-25.
Arbetsuppgifter
Arbetet omfattar löpande redovisning, fakturering, budget, uppföljnings-, analys-, prognos- och bokslutsarbete. Du ska stödja, informera och samverka med verksamheternas ansvariga och kunna förklara ekonomiska utfall. I arbetsuppgifterna ingår att kunna utföra utredningsarbete på olika nivåer och sammanställa Pivottabeller. Du ska vara delaktig i utvecklingen av rutiner, mallar och processer. Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid.
Krav
Vi söker en ekonom som har ett flexibelt arbetssätt och som trivs med att arbeta med hela spannet från budgetarbete och tolkning av kontraktsvillkor till löpande redovisning. Arbetet ställer stora krav på förmåga att självständigt hantera och planera ekonomiarbete.
Du har:
- Akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande eftergymnasial utbildning
- God datorvana och goda kunskaper i Excel
- God pedagogisk och kommunikativ förmåga då du ska kunna förklara ekonomi för icke-ekonomer
- Hög känsla för service och ett flexibelt arbetssätt
- God förmåga att uttrycka sig väl, både skriftligt och muntlig på både svenska och engelska
- God samarbetsförmåga
Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet. Samarbetsförmåga, att kunna arbeta självständigt, strukturerat och noggrant är en förutsättning. Att kunna se helheter och vara analytisk är viktiga egenskaper liksom att kunna hantera flera arbetsuppgifter parallellt. Hänsyn kommer även tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka ekonomiarbetet inom avdelningen.
Vi erbjuder
Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd vid Lunds universitet.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Sektionen Ekonomis huvuduppgift är att ge verksamheten vid Lunds universitet stöd för en rationell ekonomiadministrativ hantering och tillgodose behoven av högkvalitativ ekonomisk information för att underlätta beslutsfattande inom och utanför universitetet. Detta innebär bl.a. att sektion Ekonomi: ansvarar för universitetets ekonomimodell och redovisningssystem, ger institutionerna stöd i deras dagliga ekonomihantering, kvalitetskontrollerar bokföringen, samordnar bokslutsarbetet, rapporterar till myndigheter, tar fram ekonomiska sammanställningar som behövs för uppföljning och beslutsfattande, ger utbildning och information i ekonomiadministrativa frågor. Sektion Ekonomi ansvarar också för universitetets likviditetshantering, lånehantering, ränteberäkning samt stiftelse- och fondförvaltning. Därutöver bistår sektion Ekonomi universitetet i upphandlingsärenden med syfte att skapa förutsättningar för effektiv och rationell anskaffning. Avdelningen inköp och upphandling handlägger dessutom anslutningar kring e-fakturering och e-inköp via Lupin, ett system för elektroniskt fakturaflöde och inköp via webb-portal.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kerstin Larsson
+46462227094
Caroline Runéus
+46462227041
Elisabeth Pupp
+46462227116
Cecilia Sjöström
+46462227174
Marie Herner Hällström
+46462220347
Caroline Runéus/ avdelningschef
+46462227041
Susanne Norrman
+46462220755
Richard Stenelo
+46462221466
Carina Jensen
+46462220335
Mona Hansson
046-222 70 27, mona.hansson@pers.lu.se