Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Vill du förändra världen genom att stötta Diakonias ekonomifunktion globalt? Vi erbjuder dig ett spännande jobb i en internationell organisation som gör skillnad!
Sedan 1966 arbetar Diakonia för en rättvis, jämlik och hållbar framtid. Tillsammans med människor runt om i världen skapar vi smarta och hållbara lösningar på världens stora problem. Vi arbetar för en värld utan våld, förtryck och fattigdom. Diakonias huvudmän är Equmeniakyrkan och Svenska Alliansmissionen.
Nu söker vi en ekonom som kan vara en del av vår globala ekonomifunktion på huvudkontoret i Alvik.


Roll och uppdrag:
Som ekonom hos Diakonia arbetar du i en viktig funktion med varierande arbetsuppgifter. Du ingår i avdelningen för verksamhetsstöd och ekonomi med kollegor i Alvik, men också globalt i såväl Afrika som i Asien. Denna position rapporterar till den globala chefen för verksamhetsstöd och ekonomi som sitter i Alvik.
Du förvän­tas ar­beta självständigt såväl som till­sam­mans med övriga i teamet för att up­pnå gemensamma mål och en ekonomifunktion med hög kvalitet som upp­fyller olika in­tressen­ters krav, inklu­sive lags­tift­ning, gi­vare och bran­schor­gan­i­sa­tioner likt Giva Sverige och Svensk In­sam­lingskon­troll. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar:
Stötta ekonomifunktionerna globalt i regioner och på landskontor.
Intern och extern finansiell rapportering och analys.
Löpande bokföring, betalningar och avstämningar.
Projektredovisning.
Lönehantering och utbetalning för anställda i Sverige.
Bidra till den strategiska utvecklingen av Diakonias ekonomistyrning och interna kontroll.
Tillhandahålla input till budget- och prognosprocesser.
Se till att lagar och regelverk följs, såsom redovisnings-, juridiska och skattemässiga krav.


Erfarenhet och kompetens:
Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning inom ekonomi. Du har erfarenhet av ekonomiarbete, kanske från en roll som redovisningskonsult eller redovisningsekonom. Har du tidigare arbetat i en decentraliserad organisation med kontor eller enheter som är geografiskt spridda ser vi detta som meriterande. Du har erfarenhet från internationell verksamhet där du lärt dig bemöta och arbeta med personer från olika kulturer. Du uttrycker dig obehindrat i såväl text som muntligt på svenska och engelska.
För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad, noggrann, lösningsorienterad och självdrivande. Du har god samarbetsförmåga och tycker om att bidra till kollegors kunskap och ge stöd på ett konsultativt sätt. Du trivs med eget ansvar men tror på att jobba tillsammans i ett team mot gemensamma mål. Vi tror även du har:
Erfarenhet av bokföring, avstämningar, finansiell rapportering, betalningar och övrig bankadministration.
Erfarenhet av löneadministration.
Erfarenhet av månads- och årsbokslut.
Erfarenhet av ekonomistyrning och intern kontroll.
Vana av att använda olika digitala verktyg, exempelvis Excel, och räds inte att sätta dig in i nya.


Detta är ett plus:
Erfarenhet av att arbeta inom biståndsvärlden.
Erfarenhet att leda utvecklingsarbete, så som exempelvis digitalisering och effektivisering, inom det egna ansvarsområdet.
Spanska, franska och/eller arabiska i tal och skrift.


Vi erbjuder dig:
Ett meningsfullt arbete i en internationell miljö där du, tillsammans med ett engagerat team och kollegor över hela världen, arbetar för en rättvis, jämlik och hållbar framtid.
Diakonia vill främja god balans mellan arbete och privatliv och tillämpar förkortad arbetstid (37,5 h/v), ett förmånligt semesteravtal, halv- och klämdagar samt flexibilitet kring förläggning av arbetet. Vår arbetsmiljö präglas av våra grundvärderingar solidaritet, rättvisa, mod, engagemang och ansvar.
Plats: Diakonias huvudkontor, Alvik, Stockholm
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning tillämpas.
Startdatum: Snarast möjligt eller enligt överenskommelse.
Vi intervjuar löpande och kan komma att tillsätta rollen innan sista ansökningsdag.
Vi tror på mångfald och inkludering och vill rekrytera medarbetare med olika perspektiv, erfarenheter och kompetenser.
Vi arbetar aktivt för att tillhandahålla en säker och trygg miljö för alla våra medarbetare och de rättighetsbärare vi arbetar med och stödjer, och har nolltolerans mot brott mot detta åtagande.

Kontaktuppgifter
För frågor om rollen och/eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Rekryterare: Stina Hauschildt, stina.hauschildt@diakonia.se
Fackliga representanter:
Unionen: Joakim Wohlfeil, +46 (0)70 515 61 45, joakim.wohlfeil@diakonia.se
Akademikerförbudet: Emma Milder, +46 (0)70 414 69 10, emma.milder@diakonia.se
Diakonia är certifierande enligt Core Humanitarian Standard.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Diakonia Bromma
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 december 2022
  • Ansök senast: 21 februari 2023

Postadress

Gustavslundsvägen 18
Bromma, 16751

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024